Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Zákaz spalovacích motorů se blíží. Nebo ne?

Publikováno: 11.08.2023

Odzvonilo už spalovacím motorům a Evropská unie je definitivně zakáže? Nebo je to jen bouře ve sklenici vody a i po roce 2035 budou jezdit auta se spalovacími motory? Otázek je víc než odpovědí, a tak se není čemu divit, že jsou lidé zmatení a nevědí, co je čeká.

Spalovací motory

Co se vlastně děje?

Nejprve si shrňme, o co v kauze se spalovacími motory jde. Jelikož se planeta Země nepopiratelně otepluje, zvyšují se hladiny oceánů a ovzduší je zahlcené emisemi, snaží se velká část států světa tento negativní trend nějak zvrátit. A vymýšlejí proto všemožné způsoby, jak život na Zemi udržet takový, jak ho známe dnes - protože budoucnost nemusí být kvůli klimatické krizi až tak veselá.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Evropská unie je (po Číně a USA) třetím největším původcem znečištění skleníkovými plyny. A to není dobré. Jedním ze způsobů, jak snížit množství emisí v ovzduší a dosáhnout takzvané klimatické neutrality, by proto podle Evropské unie mohl být zákaz spalovacích motorů. Respektive zákaz aut se spalovacími motory.

Takové rozhodnutí ale nelze přijmout ze dne na den, proti si EU stanovila jako hraniční rok 2035 - díky tomu by podle propočtů expertů z EU mělo být v roce 2050 dosaženo zmíněné klimatické neutrality (klimatický zákon je součástí Zelené dohody pro Evropu).

Green Deal

Zelená dohoda pro Evropu neboli Green Deal je hojně diskutovaným tématem a leckdo je striktně proti ní. Lidé ji ovšem často zavrhují právě proto, že toho o ní příliš nevědí a bojí se jí. Vidí totiž zejména to, že Green Deal je chce připravit o jejich milovaná auta se spalovacími motory. Její rozsah je ale mnohem širší a zaměřuje se na velké množství témat.

v roce 2019 vyhlásil Evropský parlament stav klimatické nouze v EU. Globální oteplování se ukázalo jako velmi palčivý problém a europoslanci se rozhodli, že je potřeba zabránit oteplení planety o více než 1,5 stupně Celsia. Ostatně, souhlas s tím vyslovilo v rámci Pařížské dohody rovných 195 států světa.

Evropská komise na to zareagovala vyhlášením takzvané Zelené dohody pro Evropu, která má za cíl snížit emise o 55 % do roku 2030 a dosáhnout klimatické neutrality do roku 2050.

Nejde přitom jen o omezení emisí, které produkují automobily. EU se zaměřila i na letadla, nabádá k omezení plýtvání, k efektivnějšímu nakládání s odpady, ke snížení používání pesticidů v zemědělství a třeba i k ochraně rostlin a živočichů, kteří jsou na pokraji vyhynutí.

Snížení emisí z automobilů

Proč se v současnosti Evropská unie zaměřuje hlavně na spalovací motory a rozhodla, že by od roku 2035 neměly nové osobní automobily ani dodávky (prodávané v EU) produkovat žádné emise oxidu uhličitého (CO2)? Jednoduše proto, že právě silniční doprava produkuje v rámci Evropské unie zhruba jednu pětinu emisí oxidu uhličitého.

A proto by si poslanci EU přáli, aby byly emise pocházející z osobních aut se spalovacími motory už v roce 2030 sníženy na 55 % současné hodnoty (u dodávek by mělo jít o 50 %).

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Co to jsou spalovací motory?

Proč jsou právě spalovací motory tak škodlivé pro ovzduší, když se používají téměř už od prvopočátku automobilismu? Zkrátka proto, že jsou v nich spalována fosilní paliva. A při tomto procesu se do ovzduší uvolňují různé škodlivé látky.

Součástí technické kontroly (STK), kterou musí osobní auta podstupovat každé 2 roky, je sice i měření emisí (takže auta s nadlimitními hodnotami tímto měřením neprojdou), ale ani emise ,,v limitu" nejsou v současnosti dostatečně nízké. Ovzduší je jimi víc a víc znečišťováno. A spalovací motory nelze žádným způsobem konstrukčně předělat tak, aby byly stoprocentně ekologické.

Stručně řečeno, spalovací motory jsou stroje spalující palivo, což se děje ve spalovacím prostoru uvnitř motoru. Palivo se tímto způsobem přeměňuje na teplo a mechanickou energii, čímž vzniká kýžený pohon. Přitom existují dva základní typy spalovacích motorů:

  • pístové (dělí se na čtyřdobé spalovací motory, dvoudobé spalovací motory a motory s podvojnými válci),
  • reaktivní (dále se dělí na pulzační motory, spalovací turbíny a raketové motory).

Na co jezdí spalovací motor?

Asi všichni tušíme, jaké palivo využívají spalovací motory. V současnosti jde o benzin nebo naftu. Ať tak, či tak, při spalování obou těchto fosilních paliv se do ovzduší uvolňují škodlivé látky v čele s oxidem uhličitým. A jelikož aut se spalovacími motory ve světě přibývá a řada rodin si už nevystačí s pouhým jedním autem, je logické, že množství škodlivin v ovzduší roste. To děsí nejen klimatology a ekology, ale obecně všechny lidi, kteří se zajímají o naše životní prostředí a stav planety.

Není se tedy čemu divit, že mnoho států světa bije na poplach a hledá možnosti, jak množství oxidu uhličitého co nejrychleji a nejvíce snížit.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Zákaz spalovacích motorů

Jelikož není možné nařídit lidem, aby přestali jezdit auty, aby v jedné rodině bylo jen jedno auto nebo aby povinně jezdili na nákup na kole místo autem, našla Evropská unie jinou cestu. Zákon. A když nelze uzákonit omezení používání aut pro běžné občany, zaměřila se na výrobce. Zákon sice ještě nebyl definitivně schválen a pořád se o něm diskutuje, ale jeho cíl je stále tentýž - od roku 2035 by nově vyrobené automobily neměly vypouštět žádné emise CO2.

Co se staršími auty se spalovacími motory?

Běžní lidé tak už teď mají starosti, s jakým autem budou jezdit po roce 2035. A ještě víc je trápí, co se stane s jejich stávajícími, neekologickými auty se spalovacími motory. Faktem je, že se s nimi nestane vůbec nic. Zákaz spalovacích motorů se totiž starších vozů (vyrobených před rokem 2035) vůbec netýká.

Ptáte se, proč tomu tak je? Odpověď je poměrně logická - průměrná životnost automobilu je 15 let. A jelikož se EU pokouší dosáhnout uhlíkové neutrality v dopravě do roku 2050, tak auta vyrobená i těsně před začátkem roku 2035 budou moci v klidu dojezdit i se spalovacími motory.

Nákup ojetých aut po roce 2035

Pro řadu motoristů je dobrou zprávou, že své auto budou moci používat i po roce 2035 a nikdo jim to (snad) nebude zakazovat. Ale co když si po roce 2035 budete chtít koupit jiné auto?

Pakliže půjde o nové auto, tak se budou pravděpodobně (pokud zákon spalovacích motorů vejde v platnost) prodávat pouze automobily s alternativními palivy. Co se týká ojetých aut, tak ta se budou moci dál normálně prodávat, i když budou mít spalovací motory. Pro bazary ani soukromé prodejce nebude platit žádné omezení v podobě zákazu prodeje aut se spalovacími motory. Zajímavý bude vývoj cen u povinného ručení, které se bude muset u elektromobilů zvýšit.

Alternativní paliva

Nakonec se ještě podívejme, na co se bude jezdit po roce 2035. Pokud zákaz prodeje spalovacích motorů skutečně projde, tak nová auta už nebudou moci používat benzin či naftu. Ale zákaz se bude týkat pouze EU, takže v mnoha zemích světa takové automobily možná budete stále moci zakoupit.

V Evropské unii se ale pravděpodobně už budou používat jiná paliva. Jaká? To je zajímavá otázka. Nikdo to totiž nedokáže s jistotou říct. Velkým trendem se už dnes stávají elektromobily, které jsou v otázce emisí mnohem šetrnější. Ale jejich velkými negativy jsou:

  • vysoká cena,
  • nedostatečná síť nabíjecích stanic,
  • zdlouhavost nabíjení,
  • krátká dojezdová vzdálenost na jedno nabití,
  • nedořešená otázka ohledně likvidace baterií.

Proto jsou v plánu i další alternativní paliva. Ve hře je zejména vodík - u některých typů dopravních prostředků už se používá, ale není zdaleka tak rozšířený.

Hovoří se také o čpavku, bio benzinu, CNG a dalších. Ale jestli se na ně někdy bude reálně jezdit a jak to nakonec dopadne se zákazem aut se spalovacími motory, nikdo dnes pořádně neví.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

 

Autor: Jana