Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Cestování letadlem - pojištění pro zrušení a zpoždění letu

Cesta na dovolenou letadlem je rychlá, komfortní a bezpečná. Všichni už jsme se ale nejspíš někdy setkali se zpožděním či zrušením letu, případně s komplikacemi ohledně našich zavazadel. Věděli jste ale o tom, že se dá pojistit i pro tyto případy? Máme pro vás informace, které se vám budou hodit.

SPOČÍTat cestovní POJIŠTĚNÍ

Jak funguje pojištění zrušení a zpoždění letu?

cestovnímu pojištění, které je dnes u dovolené naprostou samozřejmostí, je možné sjednat si užitečná připojištění, která se vám budou hodit třeba při ztrátě zavazadel, což není úplně příjemná záležitost. Vystoupíte z letadla, čekáte na své kufry, ale dopravce je poslal jiným směrem, jiným letadlem.

Stejně nepříjemné je i zpoždění nebo zrušení letu. To může vzniknout díky stávce nebo živelné události, popřípadě i počasí či technické poruše letadla.

V celé EU platí nařízení, podle kterého mají klienti leteckých společností v těchto případech nárok na odškodnění. Pokud jste ale někdy tuto situaci řešili, jistě víte, že se jedná o dlouhý a vleklý proces.

Není tedy lepší si sjednat pojištění, které vám poskytne odpovídající náhradu?

Cestovní pojištění zrušení a zpoždění letu

Na co se vztahuje pojištění proti zrušení letu?

Každá pojišťovna si stanovuje své vlastní podmínky. Nad jejich rámec se můžete dožadovat i kompenzace vyplývající z nařízení EU (viz výše).

Obecně se cestovní pojištění na zrušení letu nebo jeho zpoždění vztahuje na případy jako:

  • stávka,
  • provozní důvody,
  • poruchy letadla,
  • špatné počasí,
  • teroristický čin.

Pojištění pak můžete uplatnit v případě, kdy se let zpozdí o několik hodin (každá pojišťovna to má jinak), dále také v případě, kdy dojde ke zrušení letu a do určité doby vám není zajištěná alternativní možnost dopravy. Pojišťovna vám v těchto případech zaplatí výdaje za jídlo, základní hygienické potřeby, náklady na náhradní dopravu pro cestu, a to do výše pojistného limitu.

srovnání cestovního POJIŠTĚNÍ

Na co se nevztahuje pojištění proti zrušení letu?

Pojištění proti zrušení letu se většinou nevztahuje na případy, kdy byl let zrušený kvůli:

  • důvodům, které byly známé 24 hodin před odbavením (check-in),
  • nařízení civilního leteckého úřadu.

Odškodnění nedostanete ani v případě, kdy jste včas nestihli check-in. Veškeré výluky najdete v podmínkách pojistné smlouvy, proto si je před podepsáním raději pořádně pročtěte.

Na co máte nárok od letecké společnosti?

Pokud se jedná o lety v rámci EU (i Norska, Švýcarska i Islandu), nebo lety z EU (a zmíněných zemí) do světa s leteckou společností sídlící v Evropě, máte nárok na:

Občerstvení

A to v rozsahu, který odpovídá zpoždění. Pokud se váš let opozdí o 2 hodiny a více, dostanete poukázku na občerstvení, při delším zpoždění máte nárok na další voucher. Informace o tom, kde poukázky obdržíte, vám poskytnete personál na odletové bráně (gate).

Ubytování

V případě opoždění či zrušení letu do druhého dne vám dopravce musí zajistit ubytování i dopravu na hotel z letiště a zpátky. Potřebné informace vám opět poskytnou zaměstnanci dopravce. Počítejte s tím, že ubytování bývá v tomto případě zajišťováno v hotelu nacházejícího se v areálu letiště.

Finanční odškodnění

V Evropské unii platí nařízení, na základě kterého mají cestující nárok na kompenzaci od letecké společnosti, pokud dojde během přepravy ke komplikacím.

  • Při zpoždění letu od 3 hodin - 250 až 600 eur (cca 6 000 - 15 000 Kč)
  • Při zrušení letu - 250 až 600 eur (cca 6 000 - 15 000 Kč)
  • Při zmeškání navazujícího letu - až 600 eur (cca 15 000 Kč), pokud jsou lety v rámci jedné rezervace
  • Při odepření nástupu a vzniklému zpoždění od 3 hodin - 250 až 600 eur (cca 6 000 - 15 000 Kč)
  • Při ztrátě, zpoždění či poškození zavazadla - nutné náklady do výše 1 220 eur (cca 30 000 Kč).

Jak postupovat při zrušení nebo zpoždění letu?

Pro získání náhrady ze strany pojišťovny musíte doložit písemné oznámení od letecké společnosti o zpoždění a daných důvodech, kopii letenky (a údaje o letu), rozsah odpovědnosti dopravce, faktury a doklady o zaplacení zakoupených potřeb (v případě ztráty zavazadel). Kdybyste si s něčím nevěděli rady, všechny tyhle informace najdete v obecných pojistných podmínkách vaší pojišťovny.

Ideálně pořiďte také fotografii odletové/příletové tabule se zpožděným letem. Před cestou si raději také vyfoťte svá zavazadla, a to včetně detailů (například bezpečnostního zámečku apod.).

Připojištění asistence při letecké dopravě

U některých pojišťoven můžete využít možnost připojištění asistence při letecké dopravě. Na asistenční službu se pak můžete obrátit v případě cestovních komplikací, například právě u žádosti o odškodnění za zpožděný či zrušený let. Službu nabízejí jen některé pojišťovny, u nás na Top-pojištění.cz ji můžete využít např. u pojišťoven Colonnade (Cestujeme letadlem) a Slavia (Pojištění rizika letu).

Letecké společnosti vás mohou potrápit, ale myslete i na zdraví

Pro případ jakýchkoliv zdravotních komplikací je téměř nutnost zařídit si před odletem i cestovní pojištění.

Cestovní pojištění si snadno a během pár minut srovnáte i sjednáte v naší online kalkulačce cestovního pojištění. Můžete si ho navíc doplnit o užitečná připojištění (např. zavazadel, odpovědnosti či rizikových sportů).

Autor: Bára Kocmánková