Cestování letadlem - pojištění pro zrušení a zpoždění letu
Cesta na dovolenou letadlem je rychlá, komfortní a bezpečná. Všichni už jsme se ale nejspíš někdy setkali se zpožděním či zrušením letu, případně s komplikacemi ohledně našich zavazadel. Věděli jste ale o tom, že se dá pojistit i pro tyto případy? Máme pro vás informace, které se vám budou hodit.
Jak funguje pojištění zrušení a zpoždění letu?
K cestovnímu pojištění, které je dnes u dovolené naprostou samozřejmostí, je možné sjednat si užitečná připojištění, která se vám budou hodit třeba při ztrátě zavazadel, což není úplně příjemná záležitost. Vystoupíte z letadla, čekáte na své kufry, ale dopravce je poslal jiným směrem, jiným letadlem.
Stejně nepříjemné je i zpoždění nebo zrušení letu. To může vzniknout díky stávce nebo živelné události, popřípadě i počasí či technické poruše letadla.
V celé EU platí nařízení, podle kterého mají klienti leteckých společností v těchto případech nárok na odškodnění. Pokud jste ale někdy tuto situaci řešili, jistě víte, že se jedná o dlouhý a vleklý proces.
Není tedy lepší si sjednat pojištění, které vám poskytne odpovídající náhradu?

Na co se vztahuje pojištění proti zrušení letu?
Každá pojišťovna si stanovuje své vlastní podmínky. Nad jejich rámec se můžete dožadovat i kompenzace vyplývající z nařízení EU (viz výše).
Obecně se cestovní pojištění na zrušení letu nebo jeho zpoždění vztahuje na případy jako:
- stávka,
- provozní důvody,
- poruchy letadla,
- špatné počasí,
- teroristický čin.
Pojištění pak můžete uplatnit v případě, kdy se let zpozdí o několik hodin (každá pojišťovna to má jinak), dále také v případě, kdy dojde ke zrušení letu a do určité doby vám není zajištěná alternativní možnost dopravy. Pojišťovna vám v těchto případech zaplatí výdaje za jídlo, základní hygienické potřeby, náklady na náhradní dopravu pro cestu, a to do výše pojistného limitu.
Na co se nevztahuje pojištění proti zrušení letu?
Pojištění proti zrušení letu se většinou nevztahuje na případy, kdy byl let zrušený kvůli:
- důvodům, které byly známé 24 hodin před odbavením (check-in),
- nařízení civilního leteckého úřadu.
Odškodnění nedostanete ani v případě, kdy jste včas nestihli check-in. Veškeré výluky najdete v podmínkách pojistné smlouvy, proto si je před podepsáním raději pořádně pročtěte.
Na co máte nárok od letecké společnosti?
Pokud se jedná o lety v rámci EU (i Norska, Švýcarska i Islandu), nebo lety z EU (a zmíněných zemí) do světa s leteckou společností sídlící v Evropě, máte nárok na:
Občerstvení
A to v rozsahu, který odpovídá zpoždění. Pokud se váš let opozdí o 2 hodiny a více, dostanete poukázku na občerstvení, při delším zpoždění máte nárok na další voucher. Informace o tom, kde poukázky obdržíte, vám poskytnete personál na odletové bráně (gate).
Ubytování
V případě opoždění či zrušení letu do druhého dne vám dopravce musí zajistit ubytování i dopravu na hotel z letiště a zpátky. Potřebné informace vám opět poskytnou zaměstnanci dopravce. Počítejte s tím, že ubytování bývá v tomto případě zajišťováno v hotelu nacházejícího se v areálu letiště.
Finanční odškodnění
V Evropské unii platí nařízení, na základě kterého mají cestující nárok na kompenzaci od letecké společnosti, pokud dojde během přepravy ke komplikacím.
- Při zpoždění letu od 3 hodin - 250 až 600 eur (cca 6 000 - 15 000 Kč)
- Při zrušení letu - 250 až 600 eur (cca 6 000 - 15 000 Kč)
- Při zmeškání navazujícího letu - až 600 eur (cca 15 000 Kč), pokud jsou lety v rámci jedné rezervace
- Při odepření nástupu a vzniklému zpoždění od 3 hodin - 250 až 600 eur (cca 6 000 - 15 000 Kč)
- Při ztrátě, zpoždění či poškození zavazadla - nutné náklady do výše 1 220 eur (cca 30 000 Kč).
Jak postupovat při zrušení nebo zpoždění letu?
Pro získání náhrady ze strany pojišťovny musíte doložit písemné oznámení od letecké společnosti o zpoždění a daných důvodech, kopii letenky (a údaje o letu), rozsah odpovědnosti dopravce, faktury a doklady o zaplacení zakoupených potřeb (v případě ztráty zavazadel). Kdybyste si s něčím nevěděli rady, všechny tyhle informace najdete v obecných pojistných podmínkách vaší pojišťovny.
Ideálně pořiďte také fotografii odletové/příletové tabule se zpožděným letem. Před cestou si raději také vyfoťte svá zavazadla, a to včetně detailů (například bezpečnostního zámečku apod.).
Připojištění asistence při letecké dopravě
U některých pojišťoven můžete využít možnost připojištění asistence při letecké dopravě. Na asistenční službu se pak můžete obrátit v případě cestovních komplikací, například právě u žádosti o odškodnění za zpožděný či zrušený let. Službu nabízejí jen některé pojišťovny, u nás na Top-pojištění.cz ji můžete využít např. u pojišťoven Colonnade (Cestujeme letadlem) a Slavia (Pojištění rizika letu).
Letecké společnosti vás mohou potrápit, ale myslete i na zdraví
Pro případ jakýchkoliv zdravotních komplikací je téměř nutnost zařídit si před odletem i cestovní pojištění.
Cestovní pojištění si snadno a během pár minut srovnáte i sjednáte v naší online kalkulačce cestovního pojištění. Můžete si ho navíc doplnit o užitečná připojištění (např. zavazadel, odpovědnosti či rizikových sportů).