Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Jak získat dotace na elektromobil v roce 2024?

Publikováno: 16.01.2024

Přemýšlíte o koupi elektromobilu, ale odrazuje vás jeho cena? Ještě donedávna nebylo možné v České republice získat žádnou dotaci na elektromobil. Ale to už neplatí. Dotace na elektromobil jsou dostupné už i u nás - bohužel ale ne pro všechny. Podívejme se proto na problematiku dotací na elektromobilitu podrobněji.

Dotace na elektromobil

I na elektromobil si musíte ze zákona sjednat povinné ručení. Díky naší online kalkulačce je to však hračka. Během chvilky vám totiž porovná nabídky jednotlivých pojišťoven a vy si pak jen vyberete a uzavřete tu nejvýhodnější.

Kalkulačka povinného ručení

Elektromobil vs. spalovací motory

Elektromobilů na českých silnicích rok od roku přibývá. Důvodem je nejen to, že jsou šetrnější k životnímu prostředí, protože neprodukují škodlivé emise jako spalovací motory, ale lidé si je pořizují i proto, že jejich provoz je levnější. Navíc se uvádí, že zatímco spalovací motory mají účinnost okolo 35 %, elektromobily dosahují účinnosti až okolo 90 %.

Proto se není čemu divit, že o koupi elektromobilu uvažuje čím dál více lidí. Nižší provozní náklady, menší náklady na údržbu nebo nulová cena dálniční známky hovoří pro koupi, ale velkým negativem je stále vysoká pořizovací cena elektromobilů. Jsou totiž výrazně dražší než běžná auta se spalovacími motory. I proto je rozhodně vhodné si pro elektromobil sjednat havarijní pojištění - pro online srovnání cen pojištění zkuste použít naši kalkulačku havarijního pojištění.

Jaké jsou dotace na elektromobil v roce 2024?

Stát spustil několik dotačních programů, v nichž je možné požádat o dotace na elektroauto nebo třeba o dotace na nabíjecí stanice. Některé z těch, které běžely v roce 2023, už bohužel skončily (například výzva Ekomobilita). Jaké programy jsou nyní v běhu?

Záruka elektromobility - I. výzva

Úplnou novinkou je dotace nazvaná Záruka elektromobility - I. výzva, která je určena pro elektromobily a auta na vodík. Vyhlásilo ji Ministerstvo průmyslu a obchodu a můžete ji získat prostřednictvím fondů Evropské unie, konkrétně Národního plánu obnovy ve spolupráci s Národní rozvojovou bankou (NRB). Tato nová dotační výzva je určena pro firmy, přičemž je jedno, jak je firma velká a kdo ji vlastní. Na nabízí se v ní celkem:

  • 1,65 miliardy korun na podporu nákupu elektromobilů a aut na vodík,
  • 300 milionů korun na budování dobíjecích stanic.

Celkem jde tedy o 1,95 miliardy korun. O dotaci je možné žádat od 1. ledna 2024 do 30. září 2025.

Kromě povinného ručení nepodceňujte ani havarijní pojištění, které v případě nehody kryje škody na vašem vozidle. Spočítat si ho můžete přes naši online kalkulačku.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

Nová zelená úsporám

A je tu ještě Nová zelená úsporám. V rámci tohoto programu můžete jakožto majitel rodinného domu nebo obyvatel bytové jednotky v bytovém domě získat dotace na nabíjecí stanice. Pro zájemce zbývá v tomto dotačním programu ještě celkem asi 145 milionů korun.

Dotace pro Dopravní podnik města Prahy

Chystaná je ještě velká dotace pro Dopravní podnik hl. m. Prahy ve výši 2,9 miliardy Kč, která bude určena na nákup bezemisních autobusů a trolejbusů.

Další dotační výzvy určené na nákup elektromobilů budou podle příslibu Ministerstva životního prostředí ještě spuštěny. Zda půjde o dotace na elektromobil pro fyzické osoby, ale není jisté. Naštěstí už ale po dlouhém váhání státu přišly na řadu dotace na elektromobily pro firmy.

Komu jsou dotace určeny?

Toužíte po elektromobilu a uvítali byste příspěvek od státu? V současnosti v České republice bohužel neexistují žádné dotace na elektromobil pro fyzické osoby.

Nicméně, oproti roku 2023, kdy byly ze hry i firmy, je v roce 2024 situace lepší - tentokrát s žádostmi o dotace na elektromobily uspějí i soukromé podniky, které by měly zájem vybavit své zaměstnance elektromobily namísto auty se spalovacími motory. Dotace na elektromobil pro firmy jsou v Česku konečně dostupné a žádat o ně lze prostřednictvím programu Záruka elektromobility - I. výzva.

V roce 2023 mohly dotace na nákup elektromobilů a bezemisních vozidel získat také obce, kraje, úřady, školy, nestátní neziskové organizace, registrované církve a náboženské společnosti, obchodní společnosti vlastněné veřejným subjektem, veřejné výzkumné instituce a další veřejnoprávní instituce. Právě pro ně byla určena výzva Ekomobilita, díky níž měly šanci získat dotaci na elektromobil, jiné vozidlo s elektrickým motorem nebo na zřízení dobíjecí stanice. Příjem žádostí byl ale ukončen 15. prosince 2023 a zatím není zřejmé, jestli program bude pokračovat.

Totéž se týká i poskytovatelů sociálních služeb, kteří mohli žádat o dotace na elektroauta od 12. května 2023 do 31. října 2023. Ani tady zatím pokračování dotací na elektromobily v roce 2024 není.

Posledním velkým příjemcem dotací na elektromobilitu je Dopravní podnik hl. m. Prahy.

Běžní lidé mají jedinou šanci - mohou zažádat o dotaci na zřízení nabíjecí stanice pro elektromobil, a to na svém pozemku nebo u bytového domu, v němž žijí. To lze udělat v rámci programu Nová zelená úsporám.

A to je zatím vše. Stále je ale vhodné bedlivě sledovat webové stránky Ministerstva životního prostředí a Státního fondu životního prostředí ČR, kde se možná v budoucnu objeví i zajímavější dotace na elektroauto.

V jaké výši jsou dotace v roce 2024?

Dotace na elektromobil se liší podle toho, o jakou konkrétní dotační výzvu se jedná. Proto se na ně podívejme podrobněji.

Záruka elektromobility - I. výzva

V rámci této nové dotace na elektromobily v roce 2024 můžete získat příspěvek na koupi osobních a nákladních aut na elektrický a vodíkový pohon. Výše příspěvku je následující:

  • až 200 tisíc korun na osobní auto
  • až 300 tisíc korun na nákladní auto
  • až 300 tisíc korun na auto na vodík

Principem této dotace je, že dostanete nejen výše zmíněný příspěvek, ale zároveň i bankovní záruku na půjčku na elektromobil nebo vozidlo s vodíkovým pohonem. Tuto záruku, dosahující až 70 % částky určené na nákup vozidla, poskytne žadatelům o půjčku Národní rozvojová banka (NRB). Maximální výše záruky u nákupu osobního auta na alternativní pohon může být 1,5 milionu korun.

Kromě podpory nákupu elektromobilů zahrnuje Záruka elektromobility - I. výzva také dotaci na stavbu dobíjecích stanic ve firmách. Žádat můžete o příspěvek:

  • 50 tisíc korun na dobíjecí stanice typu AC
  • 100 tisíc korun na dobíjecí stanice typu DC (s výkonem do 40 kW)
  • 150 tisíc korun na výkonnější dobíjecí stanice DC

Nová zelená úsporám

Dotace na elektromobil pro fyzické osoby sice nejsou aktuálně k dispozici, ale v rámci programu Nová zelená úsporám je možné požádat o dotaci na výstavbu neveřejných dobíjecích stanic pro rodinné a bytové domy.

Výše dotace je 15 tisíc Kč na jeden rodinný dům nebo 25 tisíc Kč na jednu nabíječku u bytového domu.

Dosud přitom bylo podáno přes 30 tisíc žádostí o dotace na nabíjecí stanice.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

Podmínky dotace

Každá dotace má samozřejmě své podmínky. Ty musí žadatel splnit, aby jeho žádost byla uznána a stát mu peníze vyplatil. V případě dotací na elektromobil nebo dotací na nabíjecí stanice se podmínky liší v rámci jednotlivých výzev. Proto se na ně opět podívejme podrobněji.

Záruka elektromobility - I. výzva

Tato dotace na elektromobil nebo vodíkové vozy je určena pouze pro podniky a pouze pro nákup elektromobilu nebo vodíkového vozidla na úvěr. Abyste mohli o dotaci z programu Záruka elektromobility - I. výzva požádat, musíte navíc prokazatelně vlastnit firmu. Dále platí, že kupované auto:

  • musí být nové nebo skoro nové (do 6 měsíců od prvního uvedení do provozu, přičemž musí mít najeto méně než 6 tisíc kilometrů),
  • nesmí být dražší než 1,5 milionu Kč bez DPH,
  • musí být koupené formou leasingu, půjčky atp.,
  • nesmíte jej po nejméně 24 měsíců prodat.

Výhodou této dotace, která kromě přímé podpory nabízí i ručení za půjčku na koupi elektromobilu nebo koupi vodíkového vozidla, je, že s Národní rozvojovou bankou spolupracují i tuzemské banky a leasingové společnosti. Pokud tedy plánujete využít tuto dotaci, další informace o sjednání půjčky na auto vám může poskytnout i vámi vybraná banka nebo leasingová společnost.

Jelikož jde o podporu z fondů Evropské unie, tak zároveň platí, že podnik během 3 let smí požádat o dotaci na elektrická a vodíková vozidla a dobíjecí stanice nanejvýš 200 tisíc eur.

Tuto dotaci navíc nezískají firmy, které:

  • provozují výrobu zbraní a střeliva, herny, sázkové kanceláře
  • mají uzavřena méně než 2 účetní období
  • dluží zaměstnancům výplatu
  • jsou v exekuci

Máme pro vás seznam TOP 5 nejlevnějších elektromobilů na českém trhu.

Nová zelená úsporám

Pro získání této dotace na nabíjecí stanice je potřeba mít zpracovanou projektovou dokumentaci.

Dobíjecí stanice musí být umístěna na pozemku žadatele, nesmí být veřejně přístupná a dotace se udílí pouze na nabíjecí stanice na elektromobily s dynamickým řízením výkonu.

Výše podpory je nanejvýš 50 % z realizačních výdajů - u rodinného domu to smí být až 15 tisíc korun, u bytového domu až 25 tisíc korun na jednu nabíjecí stanici. U bytových domů je výše dotace omezena počtem zřizovaných nabíjecích bodů - nesmí jich být více, než je počet bytových jednotek v domě.

Žadatelem v tomto případě smí být vlastník domu, stavebník nebo SVJ bytového domu.

Jak podat žádost o dotaci?

Získat dotace na elektromobilitu zní slibně. Může vám to ušetřit nemalé peníze. Ale možná si nejste jisti, jak žádost o dotaci podat. Pokud chcete mít jistotu, že splníte všechny podmínky a v žádosti budete mít správně uvedeny všechny údaje, je výhodné požádat o tuto službu některou firmu specializující se právě na podávání žádostí o dotace. Takových na trhu působí velké množství a může vám to ušetřit spoustu starostí i času.

Žádost o dotaci na elektromobil ale můžete podat i osobně. Máte-li zájem o dotaci z programu Nová zelená úsporám, je nejjednodušší cestou podat žádost přímo přes webové stránky Novazelenausporam.cz. Vpravo nahoře najdete tlačítko, které vás přesměruje do Agendového informačního systému SFŽP ČR sloužícího k podávání žádostí o dotace.

V případě žádosti o dotaci na elektroauto nebo o dotaci na nabíjecí stanice v rámci programu Záruka elektromobility - I. výzva musíte zamířit do některé z poboček Národní rozvojové banky (NRB), a to od 1. ledna 2024 do 30. září 2025. Poradit vám mohou při žádosti o půjčku na auto ve vaší bance nebo v leasingové společnosti.

A pak už je jen třeba trpělivě čekat na odpověď, zda byla vaše žádost o dotaci schválena.

Mimořádné odpisy na elektromobily

Možná nevíte, že je možné uplatnit na elektromobily mimořádné odpisy. A to nejen hned po nákupu nebo letos - tato možnost platí až do roku 2028. A o co přesně jde?

Podnikatelé mají tu výhodu, že pokud si pořídí nějaký majetek (například) auto, mohou na něj uplatnit odpisy a díky tomu výrazně ušetřit. Do konce roku 2023 bylo možné provádět i mimořádné zrychlené odpisy, které vláda ČR zavedla v době koronavirové pandemie. Ale zároveň platí, že na bezemisní vozidla je možné mimořádné zrychlené odpisy uplatňovat až do konce roku 2028. Má to ale svá pravidla.

Pokud chcete uplatňovat mimořádné odpisy na elektromobil nebo na vozidlo s pohonem na vodík, tak musí jít o vozidlo zakoupené od 1. ledna 2024 do 31. prosince 2028. Při odpisech zároveň bude platit, že:

  • za prvních 12 měsíců budete moci uplatnit odpisy do výše 60 % vstupní ceny,
  • za dalších 12 měsíců budete moci uplatnit odpisy do 40 % vstupní ceny.

Pojištění elektromobilu v roce 2024

Koupě elektromobilu není levnou záležitostí. A podobné to může být i s pojištěním elektromobilu. I když se totiž na majitele elektromobilů vztahují různé výhody a mají různorodé úlevy (například dálniční známka pro elektromobily zdarma), tak například na havarijním pojištění pro elektromobil si leckdy můžete pořádně připlatit.

Cena havarijního pojištění na elektromobil se odvíjí od několika faktorů:

  • model vozidla
  • cena vozidla
  • věk majitele
  • místo bydliště majitele

Výsledkem ale je, že většina pojišťoven nabízí výrazně dražší havarijní pojištění na elektromobil, než jaké by vám nabídla na srovnatelné auto se spalovacím motorem. Podle různých srovnání je havarijko na elektromobil leckdy až o 40 % dražší, což se rovná přeplatku o několik tisíc korun.

Nicméně, havarijní pojištění na elektromobil se rozhodně vyplatí, protože i drobná škoda se může proměnit v opravu za desítky až stovky tisíc korun.

Co se týká povinného ručení na elektromobil, tak tam je situace u většiny pojišťoven přesně opačná. Povinné ručení na elektromobil bývá (i výrazně) levnější než povinné ručení na auto se spalovacím motorem. Z různých průzkumů vychází, že je levnější asi o pětinu.

A jelikož je povinné ručení nutné a musí ho mít každý provozovatel vozidla (což je změna oproti předchozím letům, kdy povinné ručení hradil majitel vozidla), je potřeba uzavřít ho hned, jakmile si elektroauto koupíte.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ povinné ručení