Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Služební auto k soukromým účelům

Publikováno: 17.04.2023

Využití služebního vozu k soukromým účelům může být výhodným zaměstnaneckým benefitem. Důležité je, aby se řidič i zaměstnavatel dostatečně chránili v případě vzniku pojistné události. Pro využití ke služebním jízdám se obě strany řídí interními předpisy a zákoníkem práce, v případě soukromých cest občanským zákoníkem. Zásadní je proto sjednání havarijního pojištění. O využití služebních vozů si proto řekneme více.

Co je soukromá cesta služebním vozidlem

Služební vůz je zpravidla používán k účelům služebních cest, tedy pracovního výkonu. Někteří zaměstnavatelé ale nabízí zaměstnancům jeho využití i pro soukromé účely, ať už jde o běžné užívání, nebo klidně i dovolené.

Možnosti poskytnutí služebního vozu k soukromým účelům jsou dvě. Ta první je bezplatné užívání jako součást nepeněžního příjmu zaměstnance, který zákon o dani z příjmu oceňuje ve výši 1 % z pořizovací ceny vozu za kalendářní měsíc (min. 1 000 Kč). Tato částka je většinou určena například pro pojištění vozu nebo výměnu pneumatik. Není přitom důležité, zda zaměstnanec skutečně vůz používá, ale zda ho má k dispozici.

Další možností je pronájem vozu za určitou částku (například za cenu obvyklou, ale i nižší).

Další související plnění si zaměstnanec musí většinou zaplatit sám:

  • parkovné,
  • další služby a prostředky (mytí a čištění vozidla, interiérové doplňky),
  • pohonné hmoty (možností je srážka ze mzdy nebo dalším nepeněžním příjmem v základu daně).
Služební auto k soukromým účelům

Jak se účtují soukromé kilometry

Součástí užití firemního auta pro soukromé účely je zapisování ujetých služebních i soukromých kilometrů. A to hlavně z důvodu vyúčtování pohonných hmot k soukromým účelům, které si zaměstnanec platí sám. Možností je požádat o srážku ze mzdy, případně zdanění nepeněžního příjmu. K zapisování kilometrů slouží kniha jízd, ve které se uvádí datum, počet kilometrů na tachometru před zahájením jízdy a po ní. 

Dalším důležitým dokumentem je doklad po tankování pohonných hmot. Všechny doklady by si zaměstnanec měl uchovat pro doložení nákupu pohonných hmot.

POROVNAT POJIŠTĚNÍ ONLINE

Jaké jsou povinnosti zaměstnance u firemního vozidla

Zaměstnanec je povinen se řídit smlouvou o užívání vozidla, která stanovuje podmínky a způsob využití služebního vozu právě k pracovním i soukromým potřebám. Vlastníkem a správcem vozidla je firma, tedy zaměstnavatel, který za tímto účelem sjednává i povinné ručení a havarijní pojištění.

Mohl by vás zajímat nákup auta na firmu.

Co dělat v případě nehody

Pokud se vám se služebním vozem stane nehoda, je nutné dodržet správný postup. Nejdříve zabezpečte místo výstražným trojúhelníkem, v případě nutnosti můžete zkusit usměrnit provoz, ale mějte u toho nasazenou reflexní vestu. Povinností je u sebe vozit formulář o nehodě, kam zakreslíte, jakým způsobem se nehoda stala.

Pokud jsou při nehodě zranění, volejte policii. V opačném případě jen, pokud je škoda nad 100 000 Kč nebo pokud byla škoda způsobena například na svodidlech a dopravních značkách.

Ve formuláři o nehodě je potřeba vypsat datum, místo a čas nehody, údaje o pojišťovnách a řidičích. V případě nehody firemního auta bude pojištěným firma jako právnická osoba. U nehody byste měli kontaktovat svého zaměstnavatele, který má veškeré údaje o pojištění k dispozici.

Je důležité si ale zjistit, jaké jsou podmínky zapůjčení služebního vozu pro soukromé účely, protože je možné, že na jejich základě bude chtít zaměstnavatel částečnou náhradu škody, pokud pojišťovna neproplatí celou potřebnou částku.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ