841 41 41 41

Užitečné tipy na dovolenou

Publikováno: 28.07.2015

Jistě již máte na celý rok očekávanou dovolenou dokonale sbalená zavazadla, trasu cesty v navigaci a také sjednané kvalitní cestovní pojištění. Ve spolupráci s AXA Assistance  Vám však přinášíme užitečné tipy, které byste si určitě neměli zapomenout přečíst.

Nejčastější zdravotní problémy v zahraničí

Mezi nejčastější zdravotní problémy v zahraničí patří zažívací problémy, spáleniny od sluníčka nebo úpal, odřeniny od korálů, nachlazení i angína nebo například zánět středního ucha.

  • Zažívací problémy

Se zažívacími problémy se setkávají klienti zejména v Egyptě a Turecku. Tamější voda obsahuje bakterie, na které není náš organismus zvyklý. I pouhé vyčistění zubů a vypláchnutí úst místní vodou může působit zažívací potíže. Doporučením je proto nepít v těchto oblastech vodu z kohoutku, ale kupovat si vodu balenou.

  • Spáleniny od sluníčka, úpal

Spáleninám se nejlépe vyhneme tak, že budeme používat krémy s vysokým ochranným faktorem a omezíme pobyt na slunci v době mezi 11 a 15 hodinou, kdy je působení paprsků nejintenzivnější. Neměli bychom také zapomínat na skutečnost, že sluníčko opaluje, i když je pod mrakem nebo jsme ve vodě. Účinným prostředkem pro snížení rizika úpalu je proto pokrývka hlavy, která by měla být samozřejmostí především v jižních státech.

  • Odřeniny od korálu, šlápnutí na mořského ježka

Proti poraněním způsobených mořskými živočichy je účinnou prevencí obezřetnost a opatrnost. Osten mořského ježka zapíchnutý v chodidle často žádá lékařské vyšetření, stejně jako poranění o mořský korál. Pokud rána hnisá, neměli bychom na nic čekat a ihned vyhledat lékařskou pomoc. Medúzy po žahnutí zanechají na kůži zbytky svých žahadel, které je potřeba opatrně odstranit. K tomu může posloužit písek, kterým popálenou část těla potřete. Místo by se následně mělo omýt mořskou vodou a polít bílým octem.

  • Nachlazení, angína

Nachlazení a angíny jsou často způsobeny přechodem z/do klimatizovaných místností. Pokud si chceme odskočit z horké pláže na ledovou kávu do klimatizované kavárny, měli bychom shodit mokré plavky a náležitě se obléknout.

Zejména v Turecku a Egyptě zaznamenává AXA Assistance nejvíce případů, kdy je léčba pacientů nepřiměřená. Lékaři zde naordinují zákroky a léky, které nejsou s ohledem na zdravotní stav pacienta potřeba. V mnohých případech se navíc klienti dostávají do situací, kdy jsou v nemocnici drženi déle, než je nutné nebo jim jsou zabaveny cestovní doklady a musí vyčkat, dokud se nevyřeší úhrada za jejich ošetření. Ještě před návštěvou lékaře je proto důležité neprodleně kontaktovat asistenční službu pojišťovny, která si převezme komunikaci se zdravotnickým zařízením a podnikne veškeré patřičné kroky pro eliminaci těchto nepříjemností.

Vzniklé škody vyplývající z odpovědnosti

  • Poškození vypůjčeného dopravního prostředku

Při sjednávání cestovního pojištění s připojištěním odpovědnosti je nutné mít na paměti, že se pojištění odpovědnosti za škodu nevztahuje na škodu způsobenou provozem motorového či nemotorového vozidla. Pokud si tedy do dovolené půjčíte auto či skútr a stanete se účastníkem dopravní nehody, nemůžete škodu nárokovat z uzavřeného cestovního pojištění s připojištěním odpovědnosti. AXA Assistance proto doporučuje, zeptat se přímo v půjčovně, jak mají svá vozidla pojištěna a jaká hrozí klientovi spoluúčasti v případě poškození vozidla.

  • Poškození vybavení v hotelu

Poškození hotelového vybavení (rozbité okno apod.) je cestovním pojištěním s připojištěním odpovědnosti pojištěním kryto. Vždy je však důležité informovat se u asistenční služby pojišťovny, zda pojištění pokrývá konkrétně vzniklou situaci a jakým způsobem je nejlepší v daný moment postupovat. AXA Assistance radí, aby klient v takové situaci nic na místě nehradil a předal kontakty na pojišťovnu. Klient by měl taktéž škodu vyfotit a sepsat s personálem hotelu protokol, ve kterém bude uveden popis škody a kontakty obou stran (při procesu likvidace může likvidační oddělení pojišťovny tuto dokumentaci od klienta požadovat).

  • Škody vzniklé při letecké přepravě

Škody vzniklé při letecké přepravě (např. zpoždění zavazadel / zrušení letu) jsou v cestovním pojištění zahrnuty. Při zrušení letu je důležité obrátit se na letecký personál a asistenční služby pro získání potřebných informací, jak postupovat. Při zpoždění zavazadel je nezbytné obrátit se ihned na reklamační oddělení na letišti a požadovat potvrzení o zpoždění/ztrátě zavazadla. Potvrzení je nutné vyžádat si i v případě, pokud letecká společnost zavazadlo následně dohledá a vrátí jej klientovi (v případě likvidace škody se od těchto podkladů může odvíjet výše pojistného plnění).

Desatero pro klienta

Na závěr bychom Vás rádi seznámili s více než užitečným desaterem zásad a rad, kterými se AXA Assistance doporučuje řídit.

  • 1. Podstoupit před cestou preventivní prohlídku (obzvláště zubní, u praktika a gynekologa) a řídit se doporučeními svého lékaře.
  • 2. Doplnit chybějící povinná očkování, zjistit si a podstoupit očkování doporučená (zejména u exotických oblastí).
  • 3. Užívat potřebnou preventivní medikaci a vhodné opalovací krémy.
  • 4. Vzít si s sebou dostatečné množství všech užívaných léků.
  • 5. Mít s sebou lékárničku se základním vybavením.
  • 6. Zjistit si před cestou bezpečnostní situaci v cílové destinaci, včetně doporučení českých úřadů (zvláště, pokud se jedná o rizikovější oblast). Respektovat pokyny a nařízení autorit, nechodit do zakázaných oblastí a vyhýbat se rizikovým místům.
  • 7. Konzumovat alkoholické nápoje s mírou a nepodnikat pod vlivem žádné rizikovější činnosti (lyžování, plavání apod.).
  • 8. Používat ochranné pomůcky (přilba, rukavice, chrániče atd.) a mít veškeré vybavení zkontrolované a seřízené odborníky.
  • 9. Nepřeceňovat své síly, nechodit např. na túry osamoceně a znát čísla tísňových linek.
  • 10. Nenechávat své věci bez dozoru (stačí i chvilková nepozornost, které zloději okamžitě využijí). Pro cennosti využívat např. hotelový trezor. Zbytečně neukazovat peníze a cennosti na veřejnosti a nedávat nikdy  své doklady z ruky.
  • 11. Mít k dispozici dostatečnou finanční rezervu pro nečekané situace.

Autor: Richard Kadlec