Postup při nehodě v zahraničí
Nehoda v zahraničí není vůbec nic příjemného. Může vám zkazit celou dovolenou, a i kdyby šlo jen o pomačkané plechy, následky nejspíš budete řešit i nějaký čas po návratu. Pokud jste ovšem dobře pojištěni, nebudete se muset tolik nervovat, vše můžete vyřešit poměrně rychle a dovolenou si můžete patřičně užít třeba s náhradním vozem. Přečtěte si, jak na řešení dopravní nehody v zahraničí, na co si dát pozor a kdy kontaktovat pojišťovnu.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ
Povinné ručení do zahraničí je základ
Díky povinnému ručení budete mít jistotu, že následky nehody, kterou jste zapříčinili, nebudete muset hradit z vlastní kapsy. A jelikož se škody na majetku či zdraví snadno mohou vyšplhat do milionů korun, je dobré toto povinné pojištění nepodceňovat. Ideální je proto nevolit nejnižší limity, ale sjednat si alespoň ty střední.
Před odjezdem do zahraničí se navíc ujistěte, jestli máte i správná připojištění, která vás na cestách ochrání ještě víc - hodit se může třeba úrazové nebo připojištění auta k cestovnímu pojištění.
Totéž platí i pro toho, kdo škodu způsobil vám. Z jeho základního pojištění se následně vyplácí náhrady škod na vašem majetku i zdraví. Povinné ručení navíc obsahuje i základní asistenční službu, takže se nestane, že byste uprostřed cizího státu zůstali bez jakékoliv pomoci. Ať vy, nebo další účastník nehody, můžete zavolat do své pojišťovny, a požádat o pomoc s řešením nenadálé situace.
Rozhodně proto nepodceňujte produkty povinného ručení a vybírejte obezřetně, případně na dovolenou volte i (krátkodobé) havarijní připojištění.

Co dělat okamžitě po nehodě?
Když dojde k nehodě, snažte se zachovat chladnou hlavu a nepanikařte. Nejdříve vůz stabilizujte, tedy zastavte, vypněte motor, aby nevznikl požár, a zapněte výstražná světla. Pak zkontrolujte, zda jste vy a posádka vašeho vozu v pořádku.
Jakmile budete vystupovat, oblečte si reflexní vestu. Ta je ve většině zemí součástí povinné výbavy auta. Myslete při tom na svou bezpečnost, protože okolní provoz může pokračovat dál. Pokud je to nutné, nejdříve se věnujte tomu, kdo je zraněn. Důležitá je spolupráce s ostatními účastníky nehody, takže zatímco jeden například poskytuje první pomoc, další volá záchrannou službu. Nejsnazší je využít jednotné evropské číslo tísňového volání 112.
Podstatným úkonem je dále označení místa nehody, aby se do ní nezapletli další účastníci silničního provozu. Za poslední vůz musíte postavit výstražný trojúhelník (mimo obec minimálně 50 metrů za vozem, na dálnici 100 metrů, ale v zahraničí mohou být vzdálenosti rozdílné).
SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ
Kdy opouštět vůz a kdy ne?
Vůz byste měli opustit vždy všichni. Může totiž dojít k jeho nenadálému vzplanutí nebo do něj může nabourat jiný nepozorný řidič. Proto si oblečte reflexní vesty a přejděte za krajnici nebo do nějakého jiného bezpečného místa mimo vozovku.
Jestliže vůz hoří, dostaňte z něj všechny osoby, i když je některá v bezvědomí. Pokud k požáru nedošlo, zaklíněnou osobu nevyprošťujte - může mít poraněnou míchu nebo její stav jiným způsobem zhoršíte. Její stav kontrolujte, případně postupujte v souladu s pokyny operátora záchranné služby přes telefon. A vyčkávejte na příjezd sanitky, případně hasičů.
Kdy volat policii v zahraničí?
Přivolání policie k nehodě se řídí předpisy daného státu. Je dobré si je před cestou nastudovat a nevolat policii ke každému ťukanci. Obecně platí tato pravidla:
- účastníkem je třetí osoba, soukromý nebo veřejný majetek;
- je někdo zraněn nebo usmrcen;
- je výše škody na vozidle vyšší než 200 tis. Kč;
- unikají z vozu provozní kapaliny;
- nemůžete zajistit průjezdnost komunikace;
- nemůžete identifikovat účastníka nehody, například mu chybí doklady, nebo máte problém se s ním dohodnout.
Kontakty na policii:
- Německo: 110
- Rakousko: 133
- Slovensko: 158
- Polsko: 997
- Itálie: 113
- Chorvatsko: 192
Protokol podepište jen, pokud mu jasně rozumíte a souhlasíte s jeho zněním. V opačném případě do něj v češtině uveďte své vlastní vyjádření o nehodě.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ
Euroformulář záznamu o dopravní nehodě anglicky
Při každé nehodě, byť je sebemenší, je nutné vyplnit evropský záznam o nehodě. Tento dokument vozte pokaždé s sebou.
Stáhněte si formulář záznamu o dopravní nehodě.
Před oddělením originálu od kopie je důležité formulář nejen podepsat, ale také zaškrtnout vyplněné body k nehodě a uvést jejich počet. Nejlepší je vyplňovat euroformulář záznamu o dopravní nehodě anglicky, ale pro vaši pojišťovnu to není nutné. Je navíc navržen tak, aby byl pro všechny srozumitelný i bez znalosti daného jazyka. Přečtěte si, jak správně vyplnit záznam o dopravní nehodě a nezapomeňte místo nehody také nafotit.
Jste-li viník nehody, zdárnému řešení dopravní nehody v zahraničí napomůže, pokud poškozenému sdělíte:
- své jméno, příjmení a bydliště,
- jméno, příjmení a bydliště nebo obchodní jméno a sídlo vlastníka vozidla,
- obchodní jméno a sídlo pojistitele, u něhož bylo uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, a číslo pojistné smlouvy
- státní poznávací (registrační) značku svého vozidla , kterým byla škoda způsobena,
- číslo zelené karty – kompletní údaje z její rubriky č. 4 (doporučuje se mít s sebou papírovou zelenou kartu, i když nově v Evropě už stačí i jen její digitální verze).
Řešení dopravní nehody v zahraničí s pojišťovnou
Pokud jste bourali a poškodili své auto, něčí majetek nebo došlo ke zranění, neodkladně kontaktujte svou pojišťovnu. Ideální je zavolat do ní hned po dořešení dopravní nehody s dalšími účastníky nebo do 24 hodin poté. Čím dříve jí totiž škodní událost nahlásíte, tím dříve ji může začít řešit.
Pokud v pojistce máte například náhradní automobil, odtah do servisu atd., je vhodné volat do pojišťovny co nejdřív. Důležité je to zejména v případě škody na vašem vlastním autě, kterou ale nekryje povinné ručení - musíte mít sjednané havarijní pojištění. To se před cestou do zahraničí může vyplatit, byť i třeba jen ve své krátkodobé variantě. Srovnání havarijního pojištění si můžete udělat prostřednictvím online kalkulačky havarijního pojištění na Top-Pojištění.cz a pak si vybrat to nejvýhodnější.
Pojistiteli, u kterého máte sjednané pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, případně havarijko, sdělte:
- že došlo ke škodní události (uveďte také její skutkový stav),
- předložte k této události příslušné doklady včetně fotografií, policejního protokolu a záznamu o nehodě,
- v průběhu šetření postupujte v souladu s pokyny pojistitele.
Telefonní číslo na svou pojišťovnu najdete v zelené kartě, na internetu případně ve své smlouvě o povinném ručení. Jestliže nemůžete kontaktovat svého pojistitele, obraťte se na národní kancelář země, kde došlo k dopravní nehodě. Její adresu, telefonní a faxové číslo najdete na zadní straně zelené karty nebo také na webu Rady kanceláří www.cobx.org.
K dispozici je rovněž Linka pomoci řidičům. Ze zahraničí budete volat Global Assistance +420 266 799 779.
Řešení dopravní nehody v zahraničí ze strany poškozeného
Pokud za nehodu nemůžete vy, bude typicky stačit, pokud se svou pojišťovnou vše vyřeší viník. Pro jistotu si od něj ale zjistěte:
- jeho jméno, příjmení a bydliště,
- jméno, příjmení a bydliště nebo název obchodní firmy a sídlo vlastníka vozidla, kterým byla škoda způsobena,
- státní poznávací (registrační) značku a mezinárodní rozeznávací značku země registrace vozidla, kterým byla škoda způsobena,
- název a sídlo pojistitele, u něhož bylo uzavřeno pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, číslo pojistné smlouvy,
- číslo pojistné smlouvy, číslo zelené karty a její časovou platnost - kompletní údaje z její rubriky č. 3, 4.
SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ
Možnosti kontaktování pojistitele
Pokud se viník zdráhá vše řešit nebo potřebujete od jeho pojišťovny něco vy, existuje několik možností. K uplatnění svého nároku na pojistné plnění a k prokázání odpovědnosti za škodu řidiče (nebo provozovatele) vozidla z jiného státu se obraťte:
- na příslušného zahraničního pojistitele vozidla
- na národní Kancelář státu, ve kterém k dopravní nehodě došlo
Adresu a kontakty najdete na zadní straně zelené karty nebo na webu Rady kanceláří.
Pokud Vám byla v zahraničí způsobena škoda cizozemským vozidlem registrovaným ve státech Evropského hospodářského prostoru (EHP, tedy státy EU + Island, Lichtenštejnsko, Norsko, Švýcarsko), obraťte se na škodního zástupce zahraničního pojistitele v České republice. K jeho zjištění lze využít služeb informačního střediska České kanceláře pojistitelů.
Dále je možné kontaktovat přímo Českou kancelář pojistitelů (ČKP), pokud nedojde k:
- identifikaci zahraničního pojistitele nebo jeho škodního zástupce v ČR ve lhůtě 2 měsíců od vzniku dopravní nehody;
- uspokojení vašeho nároku nebo jeho odmítnutí zahraničním pojistitelem (případně jeho zástupcem v ČR) ve lhůtě 3 měsíců od řádného uplatnění a prokázání;
- identifikaci vozidla, jehož provozem vám byla způsobena škoda.
ČKP následně věc posoudí. Vyžádá si k tomu od vás kompletní dokumentaci k dopravní nehodě i k vašim nárokům.
Česká kancelář pojistitelů
Kontaktní adresa:
Main Point Pankrác
Milevská 2095/5
140 00 Praha 4
Telefon:
+420 221 413 111 - obecný kontakt
+420 221 772 773 - platba za nepojištěné vozidlo
ID datové schránky: qcgxgxn
Online hlášení škod: https://ic.ckp.cz/ICwww/servlet
E-mail:
info@ckp.cz - obecné dotazy
claims@ckp.cz - hlášení nových škod
Pozor: Pojistné plnění můžete u každé varianty legálně získat jen jednou. Doporučujeme tedy použít vždy jen jednu variantu, a v případě souběžného nebo postupného použití více variant vždy všechny oslovené instituce informovat o vašich předchozích krocích a získaných částkách. Vícenásobné získání náhrady škody od pojišťoven je protiprávní a může být vyhodnoceno jako trestný čin pojistného podvodu.