222 100 200 Zavoláme vám zpět

Koupě ojetého vozu

V tomto článku se zaměříme, na co si dát pozor při koupi ojetého vozu. To není nic jednoduchého, jsou potřeba určité znalosti, zkušenosti a někdy i pomoc odborníka. Nechcete přeci do vašeho nového vozu investovat více, než je potřeba. Díky nám se dozvíte základy, jak při prohlídce ojetého vozu postupovat.

Koupě ojetého vozu

Začínáme u inzerátu

Inzeráty je třeba správně číst, ale mnohdy jeho špatná kvalita vede k tomu, že vás nezaujme. Tak například, pokud je inzerát příliš strohý a neobsahuje dostatek kvalitních fotografií, abyste z nich na první pohled poznali technický stav vozu, včetně interiéru, pak to může být první návod, že jej dále pročítat zřejmě nemusíte. Také neberte velký ohled na superlativy, je totiž možné, že se tím prodejce snaží zakrýt skutečný problém.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ

Pokud i z kvalitních fotografií a dobře sepsaného textu poznáte, že je vůz zvenku i zevnitř výrazně odřený a sešlý, svědčí to o tom, jak se o něj jeho majitel staral. Může to také znamenat, že se stejně špatně staral například o motor, brzdy, výfuk a jiné.

Co byste měli z inzerátu vyčíst:

  • Reálný, technický stav vozu (exteriér a interiér)
  • Větší závady, které majitel musí uvést i v kupní smlouvě
  • Značka a model
  • Rok výroby
  • Palivo a obsah motoru
  • Výkon
  • Počet najetých kilometrů
  • Cena
  • Další zařízení a vlastnosti (klimatizace, elektrická okna, multifunkční volant, typ převodovky, palubní počítač, STK)

Kontrola na vlastní oči

Ať už jste si na základě inzerátu domluvili schůzku nebo jdete přímo obhlížet nabídku autobazarů, vůbec se nezdráhejte zavolat na pomoc někoho, kdo autům více rozumí, případně se věnuje servisu. Právě taková osoba pozná už na první pohled, případně poslech, zda je vůz v dobrém stavu.

Z fotografií a bez detailního zkoumání nemusíte přijít na značné vady, které by v budoucnu byly velkým problémem. Tím nejčastějším je například koroze, zejména v oblasti podvozku, ale také ližin. Důsledně si prohlédněte lak, zda nedošlo k úpravám karoserie formou tmelení, stejně tak lak na šroubech a spáry mezi jednotlivými díly. Poznáte tak, zda došlo k výměně některého z dílů karoserie.

interiéru se zaměřte hlavně na okolí volantu a palubní desky, dále čalounění a nezapomeňte se podívat i pod koberce a plastové prvky. Pokud uvidíte zaschlý písek nebo bahno, mohlo dojít k zatopení interiéru.

TIP

Pokud chcete zjistit, zda údaje na tachometru odpovídají najetým kilometrům, obhlédněte volant, který po 100 000 kilometrech bude už značně opotřebený, to stejné platí pro jakékoliv další prvky, které jsou běžně používány, jako pedály, čalounění, a další. Nejnáchylnější na opotřebení jsou samozřejmě veškeré plasty.

Kontrola VIN a původu

Kontrolujte VIN na autě a v technickém průkazu. Musí mezi nimi být jasná shoda. Vynaložit můžete finance i za ověření původu vozidla, kdyby náhodou bylo kradené. Také se pokuste zjistit, zda není vůz zatížen leasingem, k tomuto budete odborníka bohužel potřebovat.

Pokud jste přes všechny tyto kroky došli až k prodeji, jistě budete chtít poradit, jak na převod vozidla a jak sjednat povinné ručení. Rádi vám poradíme.