Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Jak na předjíždění cyklisty

Publikováno: 30.03.2022

Od roku 2022 platí zákon o povinném předjíždění cyklistů na veřejných komunikacích. Přinášíme článek, který řidičům pomůže se zorientovat, kdy musí a naopak nemusí uživatele kol předjíždět a jaký je například rozdíl mezi cyklistickým koridorem a pruhem.

Jak na předjíždění cyklistů

Vzdálenost předjíždění cyklisty

Dle zákona je nutné při rychlosti od 30 km/h cyklistu předjíždět ve vzdálenosti nejméně 1,5 metru – od řídítek kola po zpětné zrcátko vozidla. Pokud jedete do 30 km/h, pak stačí vzdálenost pouhého 1 metru.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Tyto výpočty nejsou náhodné. Jde o statistiku soudních znalců, kteří poukazují na fakt, že cyklista bohužel občas musí z ničeho nic hůře manévrovat, pokud se před ním objeví překážka nebo nerovnost. Krajnice silnic na tom v Česku nejsou totiž nejlépe, za což cyklisté samozřejmě nemohou. Problematický je také boční vítr, který může po rychlém průjezdu vozidla narušit rovnováhu cyklisty. Pokud takto jede několik vozidel za sebou, vzniká nebezpečná situace.

Cílem opatření je zajistit bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu, to znamená nejen pro cyklisty.

Můžete předjíždět přes plnou čáru?

Ano. Na tuto situaci zákon myslí a cyklistu je možné předjet i přes plnou čáru uprostřed vozovky. Důležité je, předjíždět v momentě, kdy dostatečně vidíte před sebe a neohrozíte manévrem ostatní účastníky silničního provozu.

Jak je to s cyklopruhy a koridory

Zákon také pamatuje na to, jaký je rozdíl mezi předjížděním a souběžnou jízdou, při které naopak odstup dodržovat nemusíte. Souběžná jízda nastává ve chvíli, kdy se cyklista pohybuje ve vyhrazeném cyklistickém pruhu, do kterého motorová vozidla nesmí zasahovat. Cyklistický pruh je označen svislým značením a často zabarven do červené. Motoristé do něj mohou vjet jen v případě, že se vyhýbají překážce, nebo parkují.

Oproti tomu cyklistický koridor obsahuje pouze orientační piktogram cyklisty, případně dvou šipek, který pouze informuje řidiče, že se v daném úseku častěji pohybují cyklisté. V takovém případě je nutné vzdálenost dodržovat.

Informační kampaně

Na základě této novinky v dopravních pravidlech se v České republice rozjelo mnoho kampaní, které mají za cíl informovat řidiče, ale i cyklisty a často tak zabránit zbytečné nevraživosti. Cyklisté jsou běžnou součástí silničního provozu, stejně jako jiní uživatelé a jejich počet navíc pravidelně stoupá.

Dlouhodobě se tématem udržitelné dopravy věnuje spolek AUTOMAT, v případě bezpečnosti na silnicích je to pak projekt Dám respekt, do nějž se zapojilo i mnoho světoznámých cyklistických osobností. Velmi důležitou organizací je stejně tak BESIP, který spadá přímo pod Ministerstvo dopravy ČR.

Pojištění odpovědnosti

I cyklisté mohou mít cyklistické pojištění a to zejména pro cesty do zahraničí v rámci cestovního pojištění. Ale také doma upotřebíte pojištění odpovědnosti, které se sjednává v rámci pojištění domácnosti. Cyklisté se k nehodám nachomýtnou poměrně často, někdy oni sami způsobí nehodu a pojištění odpovědnosti tyto události dokáže pokrýt.

Autor: Martin