Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Jak na předjíždění cyklisty?

Publikováno: 26.04.2023

Od roku 2022 platí zákon o povinném předjíždění cyklistů na veřejných komunikacích. Přinášíme článek, který řidičům pomůže zorientovat se, kdy musí a naopak nemusí cyklisty předjíždět a jaký je například rozdíl mezi cyklistickým koridorem a pruhem.

Jak na předjíždění cyklistů

Vzdálenost předjíždění cyklisty dle zákona

Dle zákona je nutné při rychlosti od 30 km/h cyklistu předjíždět ve vzdálenosti nejméně 1,5 metru - od řídítek kola po zpětné zrcátko vozidla. Pokud jedete do 30 km/h, pak stačí vzdálenost pouhého 1 metru.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Tyto výpočty nejsou náhodné. Jde o statistiku soudních znalců, kteří poukazují na fakt, že cyklista bohužel občas musí z ničeho nic hůře manévrovat, pokud se před ním objeví překážka nebo nerovnost. Krajnice silnic na tom v Česku nejsou totiž nejlépe, za což cyklisté samozřejmě nemohou. Problematický je také boční vítr, který může po rychlém průjezdu vozidla narušit rovnováhu cyklisty. Pokud takto jede několik vozidel za sebou, vzniká nebezpečná situace.

Cílem opatření je zajistit bezpečnost pro všechny účastníky silničního provozu, to znamená nejen pro cyklisty.

Předjíždění cyklisty na plné čáře

Ano. Na tuto situaci zákon myslí a cyklistu je možné předjet i přes plnou čáru uprostřed vozovky. Důležité je předjíždět v momentě, kdy dostatečně vidíte před sebe a neohrozíte manévrem ostatní účastníky silničního provozu.

Kde se nesmí předjíždět cyklista?

Pravidla pro to, kdy se cyklisté předjíždět nesmí, jsou velmi jednoduchá:

  • Pokud řidič není schopen bezpečně předjet a zároveň u toho dodržet vzdálenost 1,5 metru.
  • Na přechodu pro chodce.
  • V úseku, kde je zákaz předjíždění stanoven dopravní značkou ,,zákaz předjíždění" B 21a.

Co musí dodržovat cyklista?

Také cyklisté se musí řídit dopravními předpisy. Někteří z nich je nedodržují a vystavují riziku nejen sebe, ale i své okolí. Naprostým základem je znalost pravidel silničního provozu. Ač cyklisté nemusí mít řidičský průkaz, tyto dovednosti jsou každému vštěpovány už od první chvíle, kdy se učí jezdit na kole. A pokud na něm jezdíte opravdu často, není od věci si tato pravidla zopakovat.

Co vše musí cyklisté dodržovat:

  • Kolo by mělo mít funkční brzdy, zvonek a světlo a obsahovat dostatečné množství reflexních prvků.
  • Cyklisté do 18 let musí nosit cyklistickou přilbu.
  • Také pro cyklisty v ČR platí nulová tolerance alkoholu v krvi.
  • Cyklisté by neměli omezovat provoz, to znamená, že ani skupina cyklistů nemůže jezdit vedle sebe, ale za sebou.
  • Cyklisté musí jezdit po pravém okraji vozovky.
  • Stejně jako auta, tak i cyklisté musí dávat znamení při změně směru jízdy.
  • Na stezce, která je společná s chodci, musí cyklista počítat s tím, že chodci využívají levý okraji vozovky, pokud se na ní nenachází chodník.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Jak je to s cyklopruhy a koridory?

Zákon také pamatuje na to, jaký je rozdíl mezi předjížděním a souběžnou jízdou, při které naopak odstup dodržovat nemusíte. Souběžná jízda nastává ve chvíli, kdy se cyklista pohybuje ve vyhrazeném cyklistickém pruhu, do kterého motorová vozidla nesmí zasahovat. Cyklistický pruh je označen svislým značením a často zabarven do červené. Motoristé do něj mohou vjet jen v případě, že se vyhýbají překážce, nebo parkují.

Oproti tomu cyklistický koridor obsahuje pouze orientační piktogram cyklisty, případně dvou šipek, který pouze informuje řidiče, že se v daném úseku častěji pohybují cyklisté. V takovém případě je nutné vzdálenost dodržovat.

Informační kampaně

Na základě této novinky v dopravních pravidlech se v České republice rozjelo mnoho kampaní, které mají za cíl informovat řidiče, ale i cyklisty, a často tak zabránit zbytečné nevraživosti. Cyklisté jsou běžnou součástí silničního provozu, stejně jako jiní uživatelé a jejich počet navíc pravidelně stoupá.

Dlouhodobě se tématem udržitelné dopravy věnuje spolek AUTOMAT, v případě bezpečnosti na silnicích je to pak projekt Dám respekt, do nějž se zapojilo i mnoho světoznámých cyklistických osobností. Velmi důležitou organizací je stejně tak BESIP, který spadá přímo pod Ministerstvo dopravy ČR.

Pojištění odpovědnosti

I cyklisté mohou mít cyklistické pojištění, a to zejména pro cesty do zahraničí v rámci cestovního pojištění. Ale také doma upotřebíte pojištění odpovědnosti, které se sjednává v rámci pojištění domácnosti. Cyklisté se k nehodám nachomýtnou poměrně často, někdy oni sami způsobí nehodu a pojištění odpovědnosti tyto události dokáže pokrýt.