Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Buďte vidět!

Publikováno: 29.10.2019

Většina z nás už nejspíš někdy zaslechla spojení ,,vidět a být viděn". Co si ale pod tím představit? Je to jedno z nejdůležitějších a základních pravidel bezpečnosti na silnicích. I když si pro minimalizaci následků dopravních nehod sjednáváme pojištění vozidel, nejdůležitější je vždy prevence a snaha nehodě předejít. I  tak ale k dopravním nehodám na silnicích dochází každý den a bohužel často jsou jejich oběťmi i chodci. A právě nedostatečná viditelnost v kombinaci s chodcem, jakožto účastníkem silničního provozu, může mít tragické následky. Pojďme se tedy společně podívat na to, jak ,,být viděn"!

Reflexní prvky

Viditelnost chodců

Pamatujte na to, že když se mluví o snížené viditelnosti, nemusí se vždy jednat jen o hlubokou a tmavou noc. Stejně tak je vidění řidiče omezeno v případě svítání či soumraku, hustého deště nebo sněžení, případně v mlze. A právě aktuální období, trvající od října až do února, je často se špatnou viditelností spojeno a riziko nehody je vyšší. Řidič chodce potřebuje vidět, aby se mohl vyhnout, zpomalit či zastavit včas. Například při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů a 1,5 sekundy na to, aby si uvědomil nebezpečí a podle toho také zareagoval. Je tedy třeba, aby se chodec, který se vydá do silničního provozu za zhoršené viditelnosti, řídil heslem ,,být viděn" a tomu také přizpůsobil své oblečení. Záleží totiž i na barvě vašeho oblečení, především tedy oblečení spodní části těla, která je viditelnější díky faktu, že potkávací světla vozidel svítí ve sklonu dolů od osy světel.

Barva oblečení Vzdálenost, na kterou chodce řidič uvidí
modrá 18 metrů
červená 24 metrů
žlutá 37 metrů
bílá 55 metrů
reflexní oblečení 200 metrů

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Viditelnost se v podstatě dá definovat jako vzdálenost, na kterou řidič zaregistruje překážku. A samozřejmě čím je tato vzdálenost delší, tím více času má pak řidič na zareagování. Z hodnot uvedených v tabulce je zřejmé, že v případě jízdy například v noci, uvidí řidič chodce v tmavém oblečení bez reflexních prvků až na vzdálenost přibližně 18 metrů. A to znamená skutečně na poslední chvíli, kdy již nemá šanci na překážku adekvátně reagovat. Brzdná dráha vozidla rychlosti 90 km/h (tj. maximální povolená rychlost) je přibližně 40 metrů, k tomu je nutné připočíst dráhu, než řidič zareaguje, která je také 30 - 40 metrů. Je tedy zřejmé, že viditelnost žádné z barev není dostačující a tak je použití reflexních prvků skutečně nutné.

Názorná ukázka

Chci být nepřehlédnutelný

Od února 2016 platí novela zákona o silničním provozu, která ukládá chodcům povinnost nosit na sobě reflexní prvek v případě, že se za snížené viditelnosti pohybují mimo obec po krajnici nebo okraji vozovky v místě, které není osvětleno veřejným osvětlením.

Jak již bylo zmíněno výše, viditelnost chodců lze zvýšit vhodně zvolenou barvou oblečení a doplňky z fluorescenčních a reflexních materiálů, které díky zvýšenému světelnému kontrastu vůči pozadí prodlužují vzdálenost, na jakou řidič chodce zaznamená. Reflexní materiály a prvky na oblečení dokáží až trojnásobně zvýšit viditelnost v porovnání s oblečením v bílé barvě, a až desetkrát oproti modrému oblečení.

Fluorescenční materiály

Zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, s příchodem tmy ale svou funkci ztrácejí. Díky tomu se nejčastěji kombinují navíc ještě s reflexními materiály. Nejčastěji se jedná o jasně žlutou, zelenou a oranžovou, které známe například z reflexních vest jako součásti naší povinné výbavy.

Reflexní materiály

Reflexní materiály, na rozdíl od těch fluorescenčních, nemají zvlášť výraznou barvu. Fungují na principu odrážení světla v úzkém kuželu zpět ke zdroji a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Díky tomu zajišťují vyšší viditelnost za horších podmínek, ať už se jedná o tmu či mlhu.

Tři zásady viditelnosti

  1. Kombinujte používání reflexních i fluorescenčních materiálů, tak budete vidět za světla i tmy.
  2. Reflexní prvky umisťujte nejlépe ke koncům rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu.
  3. Dětem pořizujte oblečení, školní brašny a různé doplňky opatřené reflexními a fluorescenčními bezpečnostními prvky.

Jak řidič vidí chodce

Zazářit můžete za pár korun

Nebojte, nikdo po vás nechce, abyste před cestou do vedlejší vesnice na sebe navlékli reflexní vestu. Možností, jak své oblečení opatřit reflexními prvky je nespočet. Pořídit si můžete například reflexní pásky, které je vhodné nosit umístěné na noze či ruce směrem do vozovky. Tento pásek můžete dát pohodlně do kabelky či kapsy a vytáhnout v případě potřeby. Na batoh si pořiďte třeba reflexní přívěsek. Všechny tyto doplňky seženete téměř všude a to včetně čerpacích stanic a pošty. Těch utracených pár desítek korun přeci stojí za to, nemyslíte?

Vidíme se?

„Vidíme se?“ je kampaň společnosti BESIP, která je zaměřena právě na pohyb chodců a cyklistů v silničním provozu, konkrétně pak na jejich viditelnost. S touto kampaní jsou spojena zajímává videa a aplikace.

Podívejte se na některé z nich:

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Autor: Andy

Zdroj: Besip