Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Autonomní vozidlo

Autonomní vozidlo nebo též samořízené vozidlo - dříve známé také jako vozidlo budoucnosti. Dnes už se i na našich silnicích můžete potkat s auty, která mají určitý stupeň autonomního řízení. V čem spočívá? A kdy už si budeme smět při řízení dát legálně šlofíka? 

SPOČÍTEJTE SI SVÉ havarijní pojištění

Co je autonomní vozidlo?

Autonomní vozidlo je takové auto, které je řízené za pomoci počítačových systémů, a tudíž za určitých podmínek nepotřebuje ke svému pohybu v provozu lidského řidiče. Vystačí si s množstvím detekčních nástrojů, jako je radar, či různé kamery a senzory, pomocí nichž vyhodnocuje situaci.  

Jak jsme daleko s autonomními auty?

Je to velkou metou konstruktérů, ale i legislativců po celém světě. Dosáhnout momentu, kdy se budou po silnicích a dálnicích prohánět auta, jež si vystačí bez řidiče. Ačkoliv se daří postupovat kupředu, cíl se zdá být ještě daleko. 

Prototypy samořiditelných aut sice prokazují, že umějí dojet bezpečně z bodu A do bodu B, poradí si v řadě komplikovaných situací, ale stále ještě jim chybí cit při vyhodnocování rizik v určitých nepřehledných a unikátních momentech. Na kontě mají vedle tisíců bezpečných tréninkových kilometrů také řadu kuriózních dopravních nehod, které jim cestu ke kýženému stavu komplikují. 

Když v roce 2023 dosáhly společnosti Waymo a Cruise povolení provozování jejich robotaxíků v San Franciscu, vjel jeden z těchto vozů do křižovatky sice správně na zelenou, ale rovnou pod kola hasičského vozu se zapnutými výstražnými světly a plnou předností.

Další takové auto zase zabilo psa, ačkoliv z vyšetřovací zprávy vyplývá, že se jednalo o nevyhnutelný incident.

První tragická nehoda s lidskou obětí se stala v roce 2016, když Tesla Model S v samořiditelném módu narazila do nákladního vozu a její řidič zahynul. Podle vyšetřování vůz výrazně překročil nejvyšší povolenou rychlost. Důvodem srážky mělo být, že vůz nerozpoznal bílou barvu přívěsu náklaďáku a choval se, jako by byl před ním prázdný horizont. 

A právě takové incidenty mají za následek, že se na cestě k plně autonomním vozidlům spěchá spíše pomalu, jelikož další tragická událost, nedejbože série takových událostí, by mohla vést i k širokému utlumení výroby podobných aut. Proto je velmi opatrná i legislativa států, co se týče legalizace autonomní dopravy. 

V roce 2014 proto také vznikla definice stupňů automatizace, tak aby bylo možné rozlišovat mezi pokročilostí autonomních vozidel a jejich systémů.

autonomní vozidlo

Stupně autonomních vozidel

Mezinárodní Společnost pro automobilové inženýrství (SAE) v roce 2014 sestavila škálu automatizace vozidel. Obsahuje šest stupňů podle míry automatizace, kdy tím nejnižším je auto bez autonomních prvků, zatímco ten pátý umožňuje plné řízení bez lidského elementu. 

Stupeň Označení Popis
0 nulová automatizace Vůz je zcela ovládaný lidským řidičem, který je také plně zodpovědný za chování auta. K dispozici má jen asistenční systémy, které ho varují například při vychýlení se z pruhu nebo před blížící se překážkou. Úkony ale musí vykonat šofér sám.
1 asistent řidiče Řidič má k dispozici základní asistenční systémy, které mu mohou pomáhat například s udržováním rychlosti (adaptabilní tempomat) či parkováním (parkovací asistent). Většinu úkonů má ale stále v plné moci lidský řidič.
2 částečná automatizace Auto už samo zvládá náročnější úkony, aniž by k tomu potřebovalo lidského řidiče. Dovede samo zároveň udržovat směr a zrychlovat či zpomalovat. Řidič však musí zůstat ve střehu a být připravený kdykoliv zasáhnout.
3 podmíněná automatizace Na této úrovni si vozidlo zvládne za určitých podmínek samo poradit s běžnými dopravními situacemi, včetně těch kritických. Vše probíhá na základě systému detekce prostředí, kdy vozidlo pomocí jeho sledování vyhodnocuje situaci na základě jeho porozumění. Řidič se tak nemusí věnovat řízení, ale musí být připraven ho převzít, když to bude systém auta vyžadovat.
4 vysoká automatizace Vozidlo zvládá provádět prakticky všechny úkony bez zásahu řidiče, a pokud přijde nějaká nenadálá událost, je schopné samo bezpečně zastavit. Ve většině případů se tak obejde bez řidiče, i když stále mohou nastat scénáře, na které vůz není připraven.
5 plná automatizace Na této úrovni by měla role člověka spočívat jen v tom, že zadá cílovou destinaci, a auto se bezpečně za jakékoliv situace na místo dopraví.

Zdroj: SAE International

V současnosti se stále častěji můžeme u vyšších tříd vozů setkat s modely nabízejícími prvky třetí automatizační skupiny. U dvou nejvyšších tříd pokračují práce na plné obrátky a jen zřídka se objeví na silnicích, obvykle v režimu testování. Jejich případné nasazení do provozu bude i při překonání všemožných technologických překážek nutné ještě provést složitým legislativním procesem. Odborníci jim věští boom mezi 30. a 40. lety 21. století. 

SPOČÍTEJTE SI SVÉ havarijní pojištění

Autonomní automobily v České republice

Také v České republice někteří řidiči nadšeně vyhlížejí dobu, až budou moci usednout na zadní sedadla svých vozů a nechat se jimi odvézt do cíle bez nutnosti hnout brvou. Taková doba je však stále ještě daleko. 

Ačkoliv čeští zákonodárci učinili velký krok kupředu. Na podzim roku 2024 představilo ministerstvo dopravy zákon, který umožní na českých komunikacích provoz autonomních vozidel. Tedy i těch, která nebudou ke svému řízení potřebovat zásah člověka. 

Tato novela například upravuje vinu v případě nehody. Pokud řidič přepne na autopilota v momentě, kdy ho auto ubezpečí, že je připravené převzít řízení, padne taková vina na výrobce vozu a nikoliv na řidiče, jako je tomu doposud. Řidič však bude mít povinnost si volant zase převzít, když ho na to systém upozorní. A s tím i odpovědnost za jeho chování. 

Než bude norma schválena, platí, že česká legislativa nedovoluje provoz vozidla, které neřídí člověk, a tudíž za jakoukoliv nehodu vždy zodpovídá řidič.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ havarijní pojištění

Pojištění autonomních aut

Zatím se lze jen dohadovat, jak na takové změny zareagují pojišťovny. Pokud ale chcete vědět už nyní, za kolik pořídíte havarijní pojištění pro svůj vůz, není nic jednoduššího než si je spočítat pomocí naší online kalkulačky havarijního pojištění. 

Stačí zadat základní údaje o pojišťovaném vozidle, o vás coby pojistiteli a vaší škodní historii. Kalkulačka vám během chvilky naservíruje přehled produktů od jednotlivých pojišťoven, a navíc si budete moci rovnou z pohodlí svého domova zvolené pojištění jednoduše sjednat. Pak už se nebudete muset děsit, když vám cestu zkříží nečekaná překážka, nebo snad vaše parkovací senzory při parkovacím manévru selžou. 

To samé platí pro povinné ručení, bez kterého nesmíte vjet na silnice. Pomocí naší online kalkulačky povinného ručení si můžete vyhledat takové, které vám bude nejvíce vyhovovat, nebo si jen srovnat, zda třeba na svém stávajícím pojištění zbytečně neproděláváte.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Autor: Maxim Hrozný