Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Jaké prvky patří do pasivní i aktivní bezpečnosti vozidla?

Publikováno: 28.02.2024

Možná si vzpomenete, že už v autoškole jste se setkali s pojmy aktivní a pasivní bezpečnost vozidla. Co všechno do obou kategorií spadá a jak se jednotlivé prvky starají o bezpečnost vás a vašich spolucestujících na cestách? V jakých případech je využívání prvků bezpečnosti vozidla na vás a jaké pokuty vám za nedodržování hrozí? Podrobnosti najdete v článku stejně jako to, proč se nevyplatí na silnici vyjíždět bez autopojištění.

pasivní bezpečnost vozidla

Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla

Aktivní a pasivní bezpečnost vozidla eliminuje riziko nehody a její možné následky. Aktivní bezpečnost vozidla má za úkol nehodě v první řadě předejít. Mezi její prvky tedy patří především technické systémy auta, ale také vlastnosti samotného vozidla.

Hlavním prvkem bývá ABS (Anti-lock Braking System), tedy protiblokovací brzdový systém. Ten přerušuje proces brždění, čímž zabraňuje tomu, aby se váš vůz stal neovladatelným. Důležitým prvkem aktivní bezpečnosti je také ESP systém, který sníží výkon motoru, pokud je vůz ve smyku, a pomáhá stabilizovat auto.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ Povinné ručení

Pasivní bezpečnost vozidla a její prvky

Pasivní bezpečnost zmírňuje následky, pokud již k nehodě dojde. Jejím úkolem není zabránit havárii, ale co nejvíce snížit její možné dopady a třeba i zachránit životy cestujících. Jedná se o několik prvků, které už možná bereme za samozřejmost, pro naši bezpečnost jsou ale velmi důležité.

Bezpečnostní pásy

Bezpečnostní pásy jsou naprostý základ a jejich ignorováním se řidič vystavuje nejen pokutě, ale také ohrožuje vlastní zdraví, nebo dokonce život. Účelem pásu je zadržet cestujícího v sedačce, respektive zabránit jeho vymrštění způsobeném nárazem do auta či překážky. Tím zabrání poranění o ostatní části vozidla, případně vypadnutí z vozu.

Povinnost použít bezpečností pás je dána zákonem o silničním provozu. Ten uvádí, že pokud je sedadlo vybaveno pásem, každý cestující ho musí použít. Za ignorování bezpečnostních pásů vám policie může na místě uložit pokutu do výše 2 000 Kč, ve správním řízení vám pak hrozí pokuta od 1 500 Kč až do 25 000 Kč.

Dětské autosedačky

Dospělí používají pásy, pro děti jsou určené autosedačky. O jejich důležitosti snad ani nelze pochybovat. Autosedačku musí mít dítě do 150 cm výšky a 36 kg a tato povinnost je zavedena v zákoně. Mnoho rodičů si přesto může myslet, že stačí si dítě posadit na klín a v případě nárazu jej udrží.

Nejen, že neudrží, ale naopak mohou svému dítěti ještě více ublížit. Převážení dítěte bez autosedačky vás navíc může stát až 2 000 Kč.

Airbagy

Airbag neboli vzduchový pytel je vak, který se v případě nárazu do vozidla nafoukne před cestujícím a tím zmírní náraz těla do interiéru vozidla, čímž zamezí také případnému zranění cestujícího. Airbag však náraz pouze zpomaluje, je proto nutné, aby pasažér byl připoután bezpečnostním pásem, a tak byl co nejvíce chráněn.

Opěrka hlavy

Opěrka hlavy chrání krční páteř a oblast hlavy cestujících. Je však třeba nastavit ji do správné výšky a polohy tak, aby byla co nejvíce účinná a nezpůsobila naopak více škody než užitku. Temeno hlavy a opěrka by měly být na stejné úrovni. Při absenci opěrky dojde při nárazu ke zvrácení hlavy a tím se může nenávratně poškodit krční páteř nebo obratle.

Správně nastavená opěrka hlavy je ale jen jednou ze zásad, jak správně sedět v autě nejen při řízení.

Karoserie a deformační zóny

Mnoho výrobců vozů se předhání v tuhosti karoserie a její pevnosti. Právě deformační zóna karoserie má ztlumit náraz a zabránit poničení prostoru pro cestující. Tyto zóny se nacházejí nejvíce na přední a zadní části auta, u moderních vozů je ale najdeme také na bocích.

eCall

Poměrně novým prvkem pasivní bezpečnosti je tzv. eCall. Tento systém vás v případě nehody spojí s tísňovou linkou a zároveň odešle data o voze. Při těžké nehodě zavolá automaticky také záchranáře, kterým rovnou vyšle informace o vaší přesné poloze, případně také o stavu vozidla po havárii. Systém se aktivuje buď automaticky, kdy se při nehodě sám zapne, nebo manuálně stisknutím červeného tlačítka umístěného pod palubní deskou.

Aktivovat jej tak může kdokoliv, například i svědek nehody. Systém je také vybaven mikrofonem a reproduktorem pro spojení s operátory, což usnadňuje komunikaci například v případě, kdy je posádka v nabouraném autu zaklíněna.

Systémem eCall musí být od výrobců vybavena všechna vozidla vyrobená od 1. dubna 2018, která jsou schválená pro provoz na evropských silnicích. Za jeho vývojem a plošným nasazením stojí Evropská komise a je funkční ve všech zemích EU. Na jeho vývoji a testování se velkou měrou podílela i Česká republika.

Povinné ručení je základ

K aktivní i pasivní bezpečnosti můžeme také připojit další nezbytnost, která vás podrží v případě havárie, a tou je povinné ručení. Toto zákonem nařízené pojištění odpovědnosti z provozu vozidla musí mít sjednaný každý majitel vozidla - nepojištěné auto nesmí vyjet na žádnou komunikaci.

Kryje totiž škody, které v případě nehody způsobíte na zdraví nebo majetku další osobě či osobám. Vzhledem k tomu, že se škoda na vozidlech a případné léčebné náklady mohou vyšplhat do vysokých částek, je ve vašem vlastním zájmu si kvalitní povinné ručení sjednat. Bez něj totiž půjdou všechny tyto náklady přímo za vámi a vašimi finančními zdroji. Aby po havárii proběhlo pojistné plnění ze strany pojišťovny bez větších zádrhelů, měli byste při každé nehodě dodržet správný postup.

Online sjednání povinného ručení

Povinné ručení sice snadno sjednáte v každé pojišťovně, vyplatí se však řádně si nabídky prostudovat. Podmínky se u různých pojišťoven mohou lišit, navíc v základní ceně pojištění většinou nejsou zahrnuty asistenční služby. Také doporučujeme nezaměřit se pouze na cenu. Nejlevnější povinné ručení totiž mívá nastavené minimální limity plnění, které v případě nehody nemusí pokrýt veškeré náklady.

Nejjednodušším způsobem, jak si vybrat to správné povinné ručení, je online srovnávací kalkulačka. Do té zadáte údaje o vás a vašem vozidle a během chvilky uvidíte nabídky srovnané tak, abyste si pro sebe pohodlně vybrali to nejlepší povinné ručení.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČení

Havarijní pojištění se vyplácí

Havarijní pojištění sice není ze zákona povinné, rozhodně se ale vyplatí mít jej sjednané. Pokud si havarijko nastavíte správně, můžete v případě potřeby ušetřit i statisíce. Zvolit si k němu navíc můžete i užitečná připojištění, jako je například:

Bez havarijního pojištění půjdou opravy vašeho vozu vždy z vaší kapsy, povinné ručení totiž pokrývá jen škody, které způsobíte druhým. I při výběru havarijka je vám k dispozici online kalkulačka, ve které během pár vteřin vidíte všechny nabídky pěkně srovnané. Vyberete si tak tu nejvýhodnější nejen pro váš vůz, ale také pro vaši peněženku.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ HAVARIJNÍ POJIŠTĚNÍ