Pravidla silničního provozu 2021
V roce 2021 se žádné velké novinky na silnicicíh nečekají. I tak se v našem novém článku zaměříme na známá pravidla i některé aktuality, které na českých silnicích chystá stát v součinnosti s oddělením Ministerstva dopravy ČR BESIP. Tento rok bude zejména ve znamení bezpečnosti a zdražení povinného ručení, které stoupne v průměru o 3 – 4 %.
Zákon č. 361/2000 Sb.
Pokud chcete znát veškeré podrobnosti o provozu na pozemních komunikacích, není nic jednoduššího, než se řídit touto ,,biblí" českých řidičů, tedy Zákonem č. 361/2000 Sb. ve znění účinném do 22. 5. 2021. Právě v tomto roce vejde v platnost jediná drobná aktualizace (znění účinné od 23. 5. 2021), která spočívá v automatizované výměně údajů o řidičích, řidičských oprávněních, průkazech a profesní způsobilosti řidičů pro účely výkonu kontroly a vedení správních řízení. Jde o údaje z centrálního registru příslušnému orgánu jiného členského státu.
Novela bodového systému 2021
V tomto případě můžete prozatím zůstat v klidu, jelikož se novela odkládá až na rok 2022. Půjde hlavně o úpravu pokut a bodů za závažné přestupky a snížení hranice bodů pro odebrání oprávnění začínajícím řidičům (v průběhu dvou let řízení je hranice snížena až na polovinu současných bodů).
Základní přehled současného bodového systému: | Body |
---|---|
Řízení vozidla, které je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích |
5 bodů |
Řízení vozidla po požití alkoholického nápoje nebo jiné návykové látky |
7 bodů |
Řízení vozidla bez řidičského oprávnění | 4 body |
Překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o 40 km/h a více nebo mimo obec o 50 km/h a více |
5 bodů |
Otáčení se nebo jízda v protisměru nebo couvání v provozu na dálnici nebo silnici pro motorová vozidla |
7 bodů |
Porušení povinnosti použít dětskou autosedačku nebo bezpečnostní pás při přepravě dětí |
4 body |
Držení telefonního přístroje | 2 body |
Nová strategie bezpečného provozu
Ministerstvo dopravy chystá zcela novou Strategii BESIP 2021 – 2030, která obsahuje akční plány, jejichž plnění bude vždy určeno na období dvou let. Česká republika tak navazuje na snahy Evropské unie a OSN dlouhodobě zvýšit bezpečnost provozu do roku 2030. Strategie se například zaměří na mladé, nezkušené řidiče, ale také nepřiměřenou rychlost, odstranění nehodových míst, technologické inovace a účinnější policejní dohled, včetně efektivnějšího sankcionování prohřešků vůči pravidlům silničního provozu. Již v roce 2020 se stát rovněž zaměřil na bezpečnost železničních přejezdů a v rámci Strategie v tom bude nadále pokračovat.
Úkolů Strategie BESIP je celkem 45 (např.)
- Budování nových míst pro nákladní automobily na dálničních odpočívkách
- Budování nových míst pro kontrolu nákladních automobilů
- Program na podporu umístění svodidel chránících řidiče před srážkou se stromem
- Přizpůsobování městského provozu k větší bezpečnosti chodců a cyklistů
Pokud se zajímáte o další novinky pro řidiče v roce 2021, jako je například změna dálničních známek, vývoj cen povinného ručení nebo pohonných hmot, neváhejte a klikněte na náš článek, kde se všemu přehledně věnujeme.