Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Všechno, co potřebujete vědět o STK

Technická prohlídka a měření emisí patří spolu s povinným ručením k nejdůležitějším povinnostem všech majitelů aut. Jak často musíte STK a měření emisí absolvovat? Chcete si ušetřit starosti a vědět, jak se na ni pořádně připravit, aby proběhla co nejhladčeji? A co vlastně tahle kontrola obnáší? Je možné mít STK jen na rok? Našli jsme pro vás všechny důležité informace.

SPOČÍTEJTE SI SVÉ POVINNÉ RUČENÍ

Přípravu před kontrolou nepodceňujte

Víte, co znamená zkratka STK? Často je mylně zaměňována za státní technickou kontrolu. Ve skutečnosti je ale zkrácením názvu stanice technické kontroly).

Každé nové auto musí tzv. STK (hovorový výraz pro kontrolu technického stavu vozidla) absolvovat po 4 letech od jeho uvedení do provozu a potom každé 2 roky. U měření emisí je to podobně - jejich platnost je také 2 roky, a díky tomu je můžete u většiny STK absolvovat společně.

Než na samotnou prohlídku půjdete, najděte si trochu času a odstraňte na voze případné drobné chyby:

  • Zkontrolujte povinnou výbavu (od roku 2018 do ní patří pouze reflexní vesta a výstražný trojúhelník, lékárničku už nemusíte měnit kvůli expiraci a ke změnám došlo i ohledně rezervy a klíče).
  • Zkontrolujte funkčnost světel, blinkrů, a stěračů.
  • Ze skel odstraňte staré dálničním známky a neschválené polepy.
  • Otestujte funkčnost brzd.
  • Podívejte se na stav podvozku, výfuku a na případný únik kapalin.
  • Zkontrolujte stav pneumatik a jejich hloubku dezénu (u letních min. 1,6 mm, u zimních min 4 mm). A samozřejmě z nich sundejte kryty.

STK

Pokud víte anebo tušíte na svém voze nějakou závadu (např. hluk nebo vibrace při jízdě, nadměrný kouř z výfuku, auto více táhne na jednu stranu atd.), nepodceňujte ji a zavezte auto do servisu a až pak s ním jeďte na STK. Odborník navíc odhalí i další nedostatky, které by kontrolou nemusely projít.

Zajímá vás, jaká je cena STK?

Co s sebou na kontrolu STK?

S sebou si vezměte několik důležitých dokumentů, bez kterých se při registraci na kontrolu neobejdete.

  • Velký techničák (v případě, pokud ještě vlastníte velký i malý techničák)
  • Malý techničák (osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu)
  • Osvědčení a protokol o měření emisí

Průběh STK

Před samotnou kontrolou musíte projít měřením emisí, jinak vás bez platné emisní kontroly na STK nevezmou. Většinou se měření nachází přímo v areálu stanice, takže to máte všechno hezky pod jednou střechou. Jako první se tedy zaregistrujete na emise, zaplatíte poplatek a pak počkáte, až na vás přijde řada. Abyste měřením emisí prošli, musíte mít v pořádku motor, výfuk, katalyzátor nebo filtr pevných částic.

Posléze se můžete zapsat na STK, uhradíte poplatek a dostanete další pokyny. Na stanicích bývají různé postupy. Někde čekáte s autem ve frontě, jinde na parkovišti a technik vás pak vyzve, abyste najeli na linku. U některých STK můžete přenechat klíče u registrace a počkat, až vám zavolají, že je vše hotové.

Linka STK se skládá z kontrolní jámy (revize podvozku, únik tekutin, těsnost motoru atd.), kontroly geometrie (nepřesnosti v seřízení předních kol, stav vzorku na pneumatikách), kontroly brzd (dostatečné a symetrické brždění, ruční brzda), kontroly světel (jejich správné nastavení) a pak samozřejmě kontroly povinné výbavy, identifikace vozidla, zjištění stavu tachometru a výhledu řidiče z vozu.

SPOČÍTat POVINNÉ RUČENÍ

Kdy jet na STK?

Na STK i emise pravděpodobně pojedete ve stejný den, do kdy vám obojí platí (2 roky). Informaci o tom najdete například v posledním protokolu z kontroly. Tyto protokoly si doma ukládejte, protože se nestačí podívat jen na štítek na zadní SPZ. Musíte znát přesné datum v daném měsíci, kdy vám platnost STK a emisí končí.

Na většinu STK a emise není možné se rezervovat dopředu. Bohužel jde o časově náročný úkon, na který si budete muset vymezit několik hodin. Ne vždy se kontroly stihnou do hodiny až hodiny a půl. Nezřídka se setkáte s ostatními řidiči, kteří si k tomu vzali půldenní volno z práce. Mezi časté rady patří, abyste na emise a STK jeli ráno, hned po otevření stanice. Problém je, že takto to může udělat více řidičů a vy pak budete stát ve frontě ještě před otevíračkou.

Tip: Vyrazte na emise a STK až po obědě, kdy je šance na menší fronty.

Tak jak jste dopadli?

Pokud jste prošli bez závad anebo jen s lehkými - dostanete osvědčení na dva roky. V případě vážných závad dostanete lhůtu 30 dní na jejich odstranění a technickou prohlídku musíte absolvovat znovu. Jestli byly objeveny nebezpečné závady - také máte na jejich odstranění 30 dnů, ale dané vozidlo není způsobilé k jízdě a tím pádem nesmí ani na silnici.

Víte o tom, že závady způsobené havárií, vandalismem či přírodními živly vám může pokrýt havarijní pojištění? Pro jeho výpočet a sjednání využijte naši online kalkulačku.

SPOČÍTat havarijní pojištění

Je možná STK na rok?

Každá technická kontrola je platná 2 roky. V současnosti není možné ji z jakéhokoliv důvodu získat jen na 1 rok. Ale i to se může v budoucnu změnit, pokud projde nová evropská legislativa, která by měla na každoroční STK posílat majitele starších aut.

Nepropásněte termín STK

Když zapomenete na termín kontroly, může vám to projít bez následků, ale taky můžete dostat pokutu až ve výši 10 000 korun za špatný stav vozidla a zákaz řízení na jeden rok.

Při dobrém stavu, ale zapomenuté STK pak hrozí pokuta mezi 1 500 až 2 000 Kč. Pokud ale s autem s prošlou technickou způsobíte vážnou dopravní nehodu, přes kapsu se můžete plácnout i víc - až do výše 1 milionu korun.

Proto si tohle datum rozhodně doporučujeme zapsat do diáře a na samotnou prohlídku STK se řádně připravit, ať jí váš vůz projde hezky na první dobrou!

Jízda bez povinného ručení je plná rizik

Vedle dobrého technického stavu vozidla je nutné pečovat také o vaše povinné ručení. Za jízdu bez povinného ručení vám hrozí pokuta a malér v případě, že způsobíte nehodu. A protože se produkty pojišťoven a hlavně jejich ceny stále mění, je vhodné si pravidelně dělat srovnání povinného ručení, třeba pomocí naší online kalkulačky povinného ručení.

Díky povinnému ručení zamezíte tomu, že finanční vyrovnání nehody zaplatíte z vlastní kapsy. Povinné ručení vás tak chrání pomocí limitů, jejichž výši si můžete sami určit. Jedná se o poměrně vysoké částky, které je nutné na pojistnou událost vynaložit. Výhodné pojištění tedy nemusí být zrovna to nejlevnější a s nejnižšími limity pojistného plnění. Zkuste se při výběru pojištění zamyslet, co všechno se vám na cestě s vaším vozem může stát, a vybrat si podle toho zlatou střední cestu.

kalkulačka POVINNÉho RUČENÍ

Autor: Martin Sítek