222 100 200 Zavoláme vám zpět

Všechno, co potřebujete vědět o STK

Technická prohlídka a měření emisí patří spolu s povinným ručením k nejdůležitějším povinnostem všech majitelů aut. Jak často musíte STK a měření emisí absolvovat? Chcete si ušetřit starosti a vědět, jak se na ni pořádně připravit, aby proběhla co nejhladčeji? A co vlastně tahle kontrola obnáší? Našli jsme pro vás všechny důležité informace.

STK

Každé nové auto musí STK (vyžadovanou kontrolu technického stavu vozidla) absolvovat po 4 letech od jeho uvedení do provozu a potom každé 2 roky. U měření emisí je to podobně - jejich platnost je také 2 roky, a díky tomu je můžete u většiny STK absolvovat společně.

Přípravu před kontrolou nepodceňujte

Než na samotnou prohlídku půjdete, najděte si trochu času a odstraňte na voze případné drobné chyby:

  • Zkontrolujte povinnou výbavu (od roku 2018 do ní patří pouze reflexní vesta a výstražný trojúhelník, lékárničku už nemusíte měnit kvůli expiraci a ke změnám došlo i ohledně rezervy a klíče).
  • Zkontrolujte funkčnost světel, blinkrů, a stěračů.
  • Ze skel odstraňte staré dálničním známky a neschválené polepy.
  • Otestujte funkčnost brzd.
  • Podívejte se na stav podvozku, výfuku a na případný únik kapalin.
  • Zkontrolujte stav pneumatik a jejich hloubku dezénu (u letních min. 1,6 mm, u zimních min 4 mm). A samozřejmě z nich sundejte kryty.

Pokud víte anebo tušíte na svém voze nějakou závadu (např. hluk nebo vibrace při jízdě, nadměrný kouř z výfuku, auto více táhne na jednu stranu atd.), nepodceňujte ji a zavezte auto do servisu a až pak s ním jeďte na STK. Odborník navíc odhalí i třeba další nedostatky, které by kontrolou nemuseli projít.

Pamatujte také, že čisté auto vypadá novější a má větší šanci projít. A na STK se nezapomeňte objednat s předstihem.

Co sebou

Na STK si vezměte:

  • Velký techničák
  • Malý techničák (osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu)
  • Osvědčení a protokol měření emisí

Průběh STK

Před samotnou kontrolou musíte projít měřením emisí, pro které budete potřebovat velký technický průkaz. Většinou se měření nachází přímo v areálu stanice, takže to máte všechno hezky pod jednou střechou. Abyste měření emisí prošli, musíte mít v pořádku motor, katalyzátor nebo filtr pevných částic.

Pak se zapíšete na STK, uhradíte poplatek a dostanete další pokyny. Na stanicích bývají různé postupy. Někde čekáte s autem ve frontě, jinde na parkovišti a technik vás pak vyzve, abyste najeli na linku. Ta se skládá z kontrolní jámy (revize podvozku, únik tekutin, těsnost motoru atd.), kontroly geometrie (nepřesnosti v seřízení předních kol, stav vzorku na pneumatikách), kontroly brzd (dostatečné a symetrické brždění, ruční brzda), kontroly světel (jejich správné nastavení) a pak samozřejmě z kontroly povinné výbavy, identifikace vozidla, stav tachometru a výhled řidiče z vozu.

Tak jak jste dopadli?

Pokud jste prošli bez závad anebo jen s lehkými - dostanete osvědčení na dva roky. V případě vážných závad dostanete lhůtu 30 dní na jejich odstranění a technickou prohlídku musíte absolvovat znovu. Jestli byly objeveny nebezpečné závady - také máte na jejich odstranění 30 dnů, ale dané vozidlo není způsobilé k jízdě a tím pádem nesmí ani na silnici.

Proč nepropásnout termín STK

Když zapomenete na termín pro kontrolu, můžete vám ro projít bez následků, ale taky můžete dostat pokutu až ve výši 10 000 Kč a zákaz řízení na jeden rok. Pokud ale s autem s prošlou technickou způsobíte vážnou dopravní nehodu, přes kapsu se můžete plácnout i víc - až do výše 1 milionu korun.

Proto si tohle datum rozhodně doporučujeme zapsat do diáře a na samotnou prohlídku STK se řádně připravit, ať jí váš vůz projde hezky na první dobrou!

 

Spočítejte si své povinné ručení