222 100 200 Zavoláme vám zpět

Na hloubce dezénu záleží!

U pneumatik musíme myslet nejen na jejich pravidelné přezouvání, ale i na kontrolu minimální hloubky dezénu a jejich celkového stavu. Šetřit a nechat je vyjet úplně do hladka se rozhodně nevyplácí. V textuse dozvíte o tom, jaká je správná hloubka vzorku, jak ji změřit a zhodnotit, jestli nám naše kola budou ještě dobře sloužit anebo je pro auto potřeba přezutí.

Hloubka dezenu pneumatik

S bezpečným vzorkem v zimě i v létě

Minimální hloubka dezénu, kterou určuje zákon je u letních pneumatik 1,6 mm, u zimních pak 4 mm. Odborníci ovšem považují tyto hloubky za nedostatečné a doporučují vyměnit letní pneumatiky při 3 mm, zimní pak nad 4 mm. Kola ojetá pod tyto hodnoty totiž ztrácí své bezpečnostní a kvalitativní vlastnosti. Jsou náchylnější k defektu, nedokáží dobře odvádět vodu a zhoršuje se přilnavost k povrchu. Díky tomu je pravděpodobnější riziko smyku i aquaplaningu. Hlubší dezén navíc zkracuje až o 50 % brzdnou dráhu auta.

Miinimální vzorek dle zákona:

  • letní 1,6 mm (doporučení 3 mm)
  • zimní 4 mm (nad 4 mm)

Je potřeba pamatovat také na to, že stav pneumatiky neovlivňuje jen věk, ale i tvrdost dezénu, optimální tlak v pneumatikách a styl jízdy.

Porovnat ceny

Kontrola hloubky dezénu

Minimální úroveň bezpečné hloubky vzorku vám ukážou indikátory opotřebení umístěné v drážkách pneumatiky. U letních kol mají výšku 1,6 mm, u zimních 4 mm - odpovídají tedy minimální povolené hloubce dezénu. Na kolech je nejlépe najdete podle značky umístěné na jejich boku.

Některé, spíše dražší, pneumatiky mají i číselný ukazatel opotřebení. Ten se skládá ze stupnice vyražené do běhounu. V průběhu opotřebení se pak číslice postupně smazávají a odpočítávají čas k výměně.

Nejznámějším pomocníkem měření hloubky je mechanický nebo digitální pneuměřič, kterým můžete měřit i tlak v pneumatikách. Hrot pneuměřiče umístěte proti běhounu raději na více místech - z vnější strany, vnitřní, i uprostřed. Před měřením se tedy doporučuje auto zastavit v rovině a vytočit přední kola do co největšího úhlu, abyste k nim měli dobrý přístup.

Pro zjištění vyloženě orientačního stavu vzorku můžete zkusit měření mincí. Odborníci tuto možnost nedoporučují, ale pro rychlé ověření postačí. Je to jednoduché - minci dejte do drážky běhounu a podle toho, jak hluboce se dostane, je možné určit míru sjetí.

U letních pneumatik použijte 5 korunovou minci, kterou do vzorku zasuňte tak, aby byla číslice 5 převrácená. Jestli ji vidíte celou, je na čase kola vyměnit. Pro kontrolu zimního vzorku použijte 50 korunovou minci. Jestli vidíte po zasunutí její vnější okraj, je pneumatika sjetá.

Věřte nám, že investice do nových pneumatik se správnou hloubko dezénu, je investicí i do vašeho bezpečí. Bohužel je na silnicích stále dost a dost řidičů, kteří toto riziko podceňují a může to skončit  ,,zmuchlanými plechy" nejen u nás, ale i v zahraničí.

je to chyba a doslova hazard nejen s vaší bezpečností, ale i s bezpečností ostatních účastníků silničního provozu. , jak vám dostatečně hluboký dezén může doslova “zachránit kůži”.

Závěrem dodejme, že včasná výměna pneumatik se sjížděním dezénem není o přehnané opatrnosti, ale o odpovědnosti vůči sobě a zároveň celému okolí. Neopomínejte i na kvalitní havarijní pojištění, které ochrání i vaše vozidlo.

Spočítat havarijní pojištění

Autor: Bára