Povinné ručení: Asistenční služby
Asistenční služby jsou důležitou součástí sjednané smlouvy k povinnému ručení. Liší se svými limity a rozsahem, který je vždy definován v pojistných podmínkách vaší smlouvy. K čemu ale asistenční služby slouží a kdy je můžete prakticky využít? S tím vám samozřejmě poradíme.
Jak asistenční službu kontaktovat?
Číslo na asistenční službu vaší pojišťovny naleznete na zelené kartě, kterou musíte mít ve svém vozidle. Asistenční služba je vám k dispozici kdykoliv, to znamená 24 hodin 7 dní v týdnu.
Další možností je využít linku pomoci řidičům 1224, která umí jednat velmi rychle v případě, že potřebujete například okamžitý odtah nebo jakoukoliv pomoc, a to dle asistence, kterou máte sjednánu se svou pojišťovnou, na kterou vás může také přepojit.

Co asistenční služby mohou obsahovat?
U základních asistenčních služeb se jedná především o rychlou pomoc, kterou lze buď vyřešit opravou na místě, nebo zaručí odtah auta do servisu. Je ale nutné si uvědomit, že všechny škody a služby, které jsou nad limit sjednaného pojištění, bude pojišťovna účtovat. Právě limity pojistného plnění není radno podceňovat. Na základě limitů rozlišujeme základní a rozšířenou asistenci.
Je lepší si asistenci rozšířit zejména pro případ cesty do zahraničí? Bezpochyby ano. Jde totiž o zásadní pomoc zejména v neznámém prostředí, často bez možnosti ubytování a hlavně s jazykovou bariérou.
Příklady základní asistence k povinnému ručení
- Příjezd mechanika na místo
- Oprava na místě
- Odtah do servisu (nejbližšího servisu nebo servisu v místě bydliště)
Příklady rozšířené asistence
- Zajištění náhradního ubytování
- Zapůjčení náhradního vozidla
- Uschování nepojízdného vozidla nebo odvoz do ČR
- Řešení potíží s klíči (zabouchnutí, ztráta, porucha)
- Poradenská, tlumočnická a právní pomoc
- Vyproštění a další manipulace s vozidlem (včetně vozidla druhého řidiče)
Jak jsou účtovány limity?
Limity pojistného plnění mají různou výši a ovlivňují také celkovou cenu pojištění. Záleží přitom, jaké pojistné podmínky má pojišťovna nastaveny.
Například u opravy na místě je limit dán určitou výší částky (oprava do částky 3 000 Kč), u jiné pojišťovny je to zase počet hodin (oprava do půl hodiny). U rozšířené asistence jsou limity větší (například oprava do 15 000 Kč nebo dokonce bez limitu, případně o hodinu navíc).
V případě odtahu auta mohou být limity nastaveny nejen na základě ceny, ale i množství ujetých kilometrů z místa pojistné události do nejbližšího servisu. Základní asistence pro odtah nabízí cenový limit 500 až 6 000 Kč. U rozšířené asistence jsou limity klidně i 15 000 Kč nebo bez jakéhokoliv limitu. Také se objevuje místo ceny počet kilometrů (například do 50 km u základní asistence a 100 až 200 km u rozšířené asistence).
Příklady z praxe
- Řidič se kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám skončí s vozidlem mimo vozovku. Vozidlo se zaseklo na krajnici a poškodilo si podvozek. Asistenční služba dorazila po zavolání na místo, vozidlo vyprostila a zajistila odvoz do nejbližšího smluvního servisu. A protože měl daný řidič sjednanou kvalitní asistenci, pojišťovna mu zajistila náhradní vozidlo.
- Rodina jede na dovolenou do zahraničí a vozidlo začne vykazovat poruchu. Řidič musí s vozidlem bezpečně zastavit a zavolat na linku 1224. Asistenční služba pojištěného řidiče ujistí, že má nárok na odtah do servisu. Dokonce si může v rámci pojistné smlouvy zapůjčit náhradní vozidlo. Ale protože se kvůli komplikacím už nestačí dostat do hotelu, je všem členům posádky zajištěno náhradní ubytování.
- Řidička vyjela z práce domů. Po pár kilometrech ale došlo ke srážce se zvěří. Řidička neměla sjednáno havarijní pojištění, ale myslela na toto riziko v rámci připojištění k povinnému ručení. Mohla tedy zavolat na asistenční službu, kde jí operátor sdělil přesný postup. Pokud by srážka byla vážnější, měla by řidička nárok na odtah do smluvního servisu.
Kolik stojí odtah do servisu v zahraničí bez pojištění?
Pokud si řidič nesjedná asistenční služby, může to pro cestu v zahraničí představovat nemalou finanční zátěž. Jestliže totiž bude vozidlo nutné odtáhnout do servisu, zaplatí tento odtah řidič z vlastní kapsy.
Ceny v jednotlivých zemích jsou různé, ale pohybují se ve stovkách eur, tedy v tisících korun. Například v Německu a Rakousku už jen výjezd odtahové služby stojí okolo 100 euro a následně se platí za celou trasu odtahu, která může zohledňovat i mýtné.
V Chorvatsku a Itálii se cena za odtah pohybuje v rozmezí 300 až 400 euro. Přečtěte si o odtahu auta v zahraničí více.
Před sjednáním povinného ručení je důležité srovnání cen
Bez řádného srovnání cen a produktů jednotlivých pojišťoven je sjednání povinného ručení rizikovější a méně výhodné. Zájemce o pojištění totiž nemá přehled o cenách a podobě nabídek. Srovnání tuto nevýhodu eliminuje. Online kalkulačku povinného ručení pro srovnání přitom může využít kdokoliv a kdykoliv.
Srovnání povinného ručení probíhá bezplatně a nezávazně, takže se do něj může pustit i ten, kdo chce pouze znát situaci na trhu. Ideální je využití kalkulačky pro zájemce o novou smlouvu. Jde totiž o jednoduchý online nástroj, který dotyčného provede od zadání prvotních údajů, přes výběr produktu, až po sjednání smlouvy.
Základem je také možnost komunikace s našimi specialisty na pojištění přes zákaznickou linku, kteří pomohou s výběrem na míru a vykomunikují všechny smluvní náležitosti s pojišťovnou. Celý proces ale klidně zvládne zájemce o pojištění sám v kalkulačce. Pro vyplnění smluvních formulářů bude potřebovat jen osvědčení o registraci vozidla (u starších vozů zakoupených před rokem 2024 technický průkaz).
Všechny dokumenty přijdou na e-mail a pojištění je platné až od chvíle úspěšného připsání platby na účet pojišťovny.
Autor: Martin Sítek