Zákaznická linka:
9:00 - 17:00
222 100 200 Zavoláme vám zpět

Pojištění storna zájezdu nebo cesty

Publikováno: 29.12.2023

Známe to téměř všichni - koupíte si vysněný zájezd, letenky či pobyt, ale těsně před odletem přijde nečekaná záležitost, která vám znemožní odjet. Co ale bude s financemi, které vás dovolená stála? Musíte o ně nutně přijít, anebo existuje nějaká ,,záchranná brzda"? Řešením je sjednání připojištění storna k cestovnímu pojištění.

Pojištění storna zájezdu

Co je pojištění storna zájezdu?

Pojištění storna zájezdu nebo cesty je užitečným připojištěním v rámci cestovního pojištění, které kryje storno poplatky cestovních kanceláří, jiných dopravců nebo ubytovacích zařízení. Pojištění storna využijete v případě, kdy se před odjezdem nečekaně zraníte, onemocníte nebo dojde k jiným závažným důvodům, které vám zabrání odcestovat.

S pojištěním storna pak máte šanci získat až 90 % uhrazené částky zpět. Nezapomeňte ovšem, že si toto pojištění musíte uzavřít u většiny pojišťoven nejpozději v den zaplacení poslední částky za dovolenou, jinak máte smůlu. Dobré zase je, že se připojištění storna zájezdu často vztahuje i na blízké osoby (manželé, partneři, děti, rodiče atd.).

Před uzavřením připojištění storna cesty doporučujeme důkladné seznámení s pojistnými podmínkami. Podmínky jednotlivých pojišťoven se mohou lišit v rizicích krytí, v situacích, pro jaké se pojištění storna cesty vztahuje, a ve výlukách.

SPOČÍTAT CESTOVNÍ POJIŠTĚNÍ

Jak funguje pojištění storna zájezdu?

Riziko, že nebudete moci nastoupit v den odjezdu na svou vysněnou dovolenou, jednoduše existuje vždy. Pojištění storna zájezdu stejně jako pojištění storna letenky vám ale ulehčí nervy i peníze, a proto je jeho sjednání tak výhodné. Pojištění storna funguje jednoduše, ale podstatná je vždy komunikace, a to jak s cestovní kanceláří, tak i s pojišťovnou.

Podívejte se na to, jak pojištění storna funguje hezky krok za krokem:

  1. Výběr a sjednání cestovního pojištění s pojištěním storna zájezdu: V online kalkulačce si najdete to nejlepší cestovní pojištění, které během pár minut sjednáte z pohodlí domova. Při výběru se dívejte nejen na výši pojistného, ale také na podmínky pojistné smlouvy. Cestovní pojištění začne platit hned, jak ho zaplatíte. To můžete provést buď bankovním převodem, nebo online kartou.
  2. Vznik pojistné události: Pokud před odjezdem na vaši dovolenou dojde ke vzniku nečekané události, která vám zabrání v odjezdu (např. nemoc, úmrtí, nečekaná výpověď z práce atp.), okamžitě kontaktujte pojišťovnu.
  3. Žádost o náhradu škody: Podle postupu dané pojišťovny zažádáte o náhradu škody, tedy finanční náhradu za zájezd či pobyt, na který nemůžete nastoupit. V takovém případě je nutné sepsat odstoupení od smlouvy s cestovní kanceláří, které odešlete na e-mail, nebo doporučeně poštou.
  4. Posouzení žádosti: Dojde k tzv. likvidaci pojistné události, tedy k posouzení vašeho požadavku ze strany pojišťovny. Ta prověří dodané podklady z vaší strany, které doloží oprávněný důvod, proč jste na svou dovolenou nemohli odjet (např. lékařskou zprávu).
  5. Vyplacení náhrady škody: Jakmile pojišťovna vaši žádost schválí a rozhodne, že jste podmínky pro získání náhrady škody splnili, dostanete vyplacené odškodnění (např. na bankovní účet).

Pamatujte na to, že přesný postup vždy záleží na podmínkách konkrétní pojišťovny. V případě jakýchkoliv nejasností nebo dotazů kontaktujte zákaznickou linku pojišťovny, u které máte storno sjednáno v rámci cestovního pojištění do zahraničí.

Na co se vztahuje pojištění storna zájezdu?

Kdy je možné pojištění storna zájezdu uplatnit? To se vždy přesně dozvíte v pojistných podmínkách dané smlouvy. Obecně je možné pojištění storna zájezdu uplatnit v případě:

  • zrušení zájezdu z důvodu akutního úrazu, zrušení zájezdu z důvodu nemoci vyžadující hospitalizaci/upoutání na lůžko,
  • úrazu nebo nemoci blízké osoby, která neodkladně potřebuje vaši péči,
  • smrti pojištěné osoby nebo blízké osoby,
  • živelní události v místě bydliště,
  • krádeže nebo ztráty cestovního dokladu,
  • předvolání k soudu,
  • dopravního zpoždění, meškání spoje (např. při cestě na letiště, ovšem ne vlastní vinou),
  • nezaviněné a nečekané ztráty zaměstnání,
  • žádosti o rozvod.

Na co se nevztahuje pojištění storna zájezdu?

Také u pojištění storna existují situace, ve kterých pojistné plnění není možné uplatnit. I v tomto případě má každá pojišťovna své vlastní podmínky, které opět najdete ve všeobecných pojistných podmínkách dané pojistné smlouvy.

S náhradou se nesetkáte v případě, kdy máte například ,,obavu z cesty". Tedy v situaci, kdy zrušíte objednaný zájezd, protože máte strach o svoje zdraví či bezpečnost v cílové destinaci. Pozor byste si měli dát také na určité zdravotní důvody (např. zlomená ruka vám v odjezdu nebrání = není možné pojištění storna uplatnit).

Ve výlukách pak často bývá:

  • nemožnost čerpat dovolenou z pracovních důvodů,
  • zamítnutá žádost o vízum,
  • nečekaná nepříznivá geopolitická, klimatická, ekologická či epidemická situace v cílové destinaci,
  • změna zdravotního stavu v důsledku požití alkoholu či jiných návykových látek,
  • změna zdravotního stavu vlivem psychických problémů,
  • nestabilizované chronické onemocnění,
  • zdravotní komplikace v důsledku rekonvalescence po kosmetickém zákroku v oboru plastické chirurgie,
  • zrušení cesty z důvodu těhotenství včetně zdravotních komplikací,
  • úmyslné sebepoškození/sebevražda.

Kdy uzavřít pojištění storna?

Abyste měli nárok na pojistné plnění v rámci pojištění storna zájezdu, je často nutné, abyste cestovní pojištění uzavřeli hned, jakmile si váš zájezd, pobyt nebo letenku koupíte. Pokud tedy pojištění uzavřete pouze pár dní před odjezdem, s náhradou škody ze strany pojišťovny nepočítejte.

Pojištění storna dovolené u jednotlivých pojišťoven

Allianz

  • Pojistné za pojištění storna musí být zaplacené nejpozději den po zaplacení zájezdu (cestovní služby).
  • Limit na osobu:
  • Limit na smlouvu: 250 000 Kč
  • Spoluúčast: 20 %

AXA Assistance

  • Do 15 dní před odjezdem nejpozději v den zaplacení zájezdu (cestovní služby). Nad 15 dní před odjezdem kdykoliv ode dne zaplacení zájezdu (cestovní služby).
  • Limit na osobu:
  • Limit na smlouvu: 500 000 Kč
  • Spoluúčast: 20 %

Colonnade

  • Pojišťovna pojištění storna v rámci našeho srovnávače aktuálně nenabízí.

ČSOB Pojišťovna

  • Nejpozději do 3 pracovních dnů od uzavření smlouvy zájezdu (cestovní služby).
  • Limit na osobu:
  • Limit na smlouvu: 100 000 Kč
  • Spoluúčast: 10 %

Pojišťovna VZP

  • Nejpozději do 7 pracovních dní po zaplacení zálohy/celé částky za zájezd (cestovní služby). Pokud je datum odjezdu dříve než za 15 dní, pak ihned.
  • Limit na osobu: 150 000 Kč
  • Limit na smlouvu:
  • Spoluúčast: 10 %

Slavia

  • Do 5 dnů od zaplacení zájezdu (cestovní služby). Pokud je datum dříve než za 15 dní, pak do 24 hodin od zaplacení.
  • Limit na osobu: 50 000 Kč
  • Limit na smlouvu:
  • Spoluúčast: 20 %

SV pojišťovna

  • Při sjednání pojištění méně než 14 dní před odjezdem bude pojistné plnění snížené o polovinu.
  • Limit na osobu: až 100 000 Kč
  • Limit na smlouvu:
  • Spoluúčast: 20 %

TOP

  • Při sjednání pojištění méně než 14 dní před odjezdem bude pojistné plnění snížené o polovinu.
  • Limit na osobu: až 100 000 Kč
  • Limit na smlouvu: až 400 000 Kč
  • Spoluúčast: 20 %

UNIQA

  • Pojištění storna je možné sjednat před, zároveň, nebo následující den po zaplacení poslední splátky/celé ceny za zájezd (cestovní službu).
  • Limit na osobu: 100 000 Kč
  • Limit na smlouvu: 300 000 Kč
  • Spoluúčast: 20 %

Zdroj: Smluvní a předsmluvní dokumentace pojišťoven; aktualizováno dne 5. 12. 2023

Covid-19 a připojištění storna cesty

U většiny pojišťoven, které nabízejí připojištění storna cesty, se krytí vztahuje i na situace potvrzeného onemocnění koronavirem. Samotné umístění do preventivní karantény (např. po setkání s nakaženým) obvykle není důvodem pro uznání plnění z připojištění storna cesty. Stejně tak zhoršení pandemické situace v cílové destinaci není obvykle důvodem pro pojistné plnění z připojištění storna cesty.

Situace kolem covidu-19 se už sice víceméně uklidnila, na některých místech světa se ale stále můžete setkat s bezpečnostními opatřeními. Proto doporučujeme před cestou zkontrolovat na stránkách mzv.cz aktuální podmínky pro vstup do země, pravidla pro využívání místní hromadné dopravy atd. Zároveň je vhodné se pro případ onemocnění covidem-19 v zahraničí správně pojistit.

Pomocí naší kalkulačky cestovního pojištění si za pár minut porovnáte cestovní pojištění, které kryje léčebné výlohy spojené s covidem-19. Chcete vědět víc? Sepsali jsme pro vás ve spolupráci s pojišťovnami ještě odpovědi na nejčastější otázky ohledně krytí léčebných a dalších nákladů spojených s covidem-19.

Kdy můžete bezplatně odstoupit od smlouvy o zájezdu nebo letenky?

Existují situace, kdy je možné od zakoupené cestovní služby odstoupit bezplatně. Vynaložené finance vám tak zaplatí pořadatel a nejsou tedy čerpané z pojištění storna v rámci sjednaného cestovního pojištění. Jde o tyto případy:

 

  • Pokud zájezd, letenku, let nebo ubytování zruší poskytovatel či pořadatel cestovní služby, máte právo na vrácení peněz. Liší se ale podmínky ohledně toho, na co jako klient máte v takových případech nárok.
  • Cestovní kancelář má právo zrušit pořádaný zájezd, a to i bez udání důvodů. S těmi se ovšem pojí různé povinnosti. Pokud například cestovní kancelář zruší zájezd méně než 20 dnů před odjezdem, musí vám k ceně zájezdu/pobytu zaplatit navíc penále ve výši 10 % z ceny zájezdu.
  • Také letecká společnost může zrušit svůj let, pro který jste si koupili letenku. V případě, že se tak stane méně než 14 dní před plánovaným letem a zároveň vám ve lhůtě od 7 až 14 dní před odletem nenabídne žádný jiný podobný let, máte právo na kompenzace dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004.

Pravidla a podmínky pro odškodnění se společnost od společnosti liší. Proto si před podpisem vždy pečlivě přečtěte každou smlouvu a ujistěte se, že je v ní obsažena i takzvaná doložka vyšší moci - ta totiž obvykle jakékoliv kompenzace ve prospěch klienta zapovídá.

Když od smlouvy o zájezdu nebo letence odstoupíte z jiných důvodů

Na druhé straně klient, tedy vy, může od zakoupeného zájezdu, pobytu či letenky odstoupit kdykoli. Ale počítejte s tím, že s odstoupením od smlouvy jsou spojené určité sankce, které si letecká společnost, cestovní kancelář či hotel mohou účtovat. Sankce neboli storno poplatky se liší společnost od společnosti, přičemž jejich přesné podmínky najdete vždy v rámci sjednané smlouvy.

V té se zaměřte hlavně na účtování storno poplatků, které bývají většinou odstupňované podle toho, kdy chcete od objednané služby odstoupit. Jednoduše - čím později (blíže k datu odjezdu), tím větší storno poplatky vám budou účtovány. U letenek se výše storno poplatků obvykle liší dle zvoleného tarifu dané letenky, a to bez ohledu na termín odletu.

Žádné storno poplatky vás čekají v případě ojedinělých důvodů, jako je třeba mimořádná situace v destinaci, do které máte namířeno. V takové chvíli je dobré být v kontaktu s pořadatelem zájezdu, který by vám měl nabídnout možnost změny destinace nebo bezplatné odstoupení od smlouvy. Určitě je také dobré sledovat webové stránky www.mzv.cz/jnp/cz/cestujeme, kde Ministerstvo zahraničních věcí vydává doporučení a upozornění pro cestovatele.